Snyd skal stoppes, men ikke ved at lukke internetadgangen ved eksamen

Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, er stik imod undervisningsminister Merete Riisagers intention om at ændre eksamensbekendtgørelsen og genindføre en eksamensform, som er langt fra nutidig undervisning.

Eksamensformerne skal være robuste over for snyd, og der skal arbejdes med at forebygge og begrænse snyd, mener Gymnasieskolernes Lærerforenings formand, Annette Nordstrøm Hansen, der således er stik imod undervisningsminister Merete Riisagers intention om at ændre eksamensbekendtgørelsen og genindføre en eksamensform, som er langt fra nutidig undervisning.

Eksamenskrav og -former skal afspejle kravene til den daglige undervisning. Derfor er det nødvendigt at udnytte de teknologiske muligheder for at hindre snyd, mener GL-formanden, og foreslår, at Undervisningsministeriet stiller et kvalitetssikret system til logning af elevernes computeraktivitet under eksamen til rådighed. Et sådant system kan fange snyd, men stiller høje tekniske og etiske krav, og derfor taler GL for en central teknisk løsning. Den tekniske løsning findes allerede, og anvendes bl.a. til eksamen på SDU.

Annette Nordstrøm Hansen mener, at man kan lave delprøver under eksamen, som er uden adgang til hjælpemidler, som det kendes fra matematik og sprogfag.

Snyd skal bekæmpes, men det bør ske ved at lave tekniske løsninger, der kan afsløre plagiatkontrol, og som kan afsløre tovejskommunikation, der er snyd og dermed bortvisningsgrund.