Snyd skal stoppes, men ikke ved at lukke internetadgangen ved eksamen

Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, er stik imod undervisningsminister Merete Riisagers intention om at ændre eksamensbekendtgørelsen og genindføre en eksamensform, som er langt fra nutidig undervisning.

Eksamensformerne skal være robuste over for snyd, og der skal arbejdes med at forebygge og begrænse snyd, mener Gymnasieskolernes Lærerforenings formand, Annette Nordstrøm Hansen, der således er stik imod undervisningsminister Merete Riisagers intention om at ændre eksamensbekendtgørelsen og genindføre en eksamensform, som er langt fra nutidig undervisning.

Eksamenskrav og -former skal afspejle kravene til den daglige undervisning. Derfor er det nødvendigt at udnytte de teknologiske muligheder for at hindre snyd, mener GL-formanden, og foreslår, at Undervisningsministeriet stiller et kvalitetssikret system til logning af elevernes computeraktivitet under eksamen til rådighed. Et sådant system kan fange snyd, men stiller høje tekniske og etiske krav, og derfor taler GL for en central teknisk løsning. Den tekniske løsning findes allerede, og anvendes bl.a. til eksamen på SDU.

Annette Nordstrøm Hansen mener, at man kan lave delprøver under eksamen, som er uden adgang til hjælpemidler, som det kendes fra matematik og sprogfag.

Snyd skal bekæmpes, men det bør ske ved at lave tekniske løsninger, der kan afsløre plagiatkontrol, og som kan afsløre tovejskommunikation, der er snyd og dermed bortvisningsgrund.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden