SnakSammen med Røde Kors – en onlinesamtale i en svær tid

SnakSammen er stedet, hvor mennesker, der savner en at tale med, kan få en snak med frivillige fra Røde Kors.

Julius er en af de mange frivillige, der sidder klar til en snak under nedlukningen. Privatfoto

2021 er startet som 2020 blev afsluttet: Med restriktioner, stramninger og nedlukninger må danskerne indstille sig på endnu en periode med social isolation og begrænset kontakt med omverdenen.

Røde Kors arbejder for at mindske ensomhed og har derfor indsatsen SnakSammen. I SnakSammen kan alle, der savner en at tale med få en snak med en frivillig fra Røde Kors.

Med cirka 350.000 danskere, der føler sig ensomme, er behovet stort.

”Vi står i en alvorlig situation og har nu siden marts måtte affinde os med isolation, krav om afstande og forsamlingsforbud. For de mange, der føler sig isolerede og alene, bekymrer det mig, at det bliver ved, og vi opfordrer derfor alle, der har brug for en snak til at benytte SnakSammen,” siger Lise Lind, leder af fælleskabssektionen i Røde Kors.

SnakSammen er en online-indsats, hvor brugere kan booke tider hos frivillige, der sidder klar bag skærmen til en snak. Samtalen foregår via et videolink, så brugerne og de frivillige kan se hinanden, når de taler.

De frivillige er helt almindelige mennesker, og i SnakSammen er der plads til at tale om det meste.

Julius er frivillig
En af de mange Røde Kors-frivillige i SnakSammen er Julius Kamper. Da Julius gik i gymnasiet, følte han sig alene. Han var presset af egne forventninger og resultatet blev en følelse af, at han ikke kunne leve op til hverken andres eller egne krav - i sidste ende gav det ham en følelse af ensomhed.

”Jeg savnede at tale med en, der kunne se det hele lidt udefra. Ikke en psykolog, men bare et helt almindeligt menneske jeg kunne dele de her ting med,” siger Julius

I dag er Julius 23 år gammel og glad. Følelsen af ensomhed er erstattet af overskud, og nu hjælper han andre, der savner en at snakke med.

”Jeg har selv mærket, hvordan det føles ikke at have en at tale med. Nu hvor jeg har fået overskuddet, vil jeg rigtig gerne være med til at gøre en forskel. SnakSammen er et godt redskab, som jeg håber en masse vil få øjnene op for.

SnakSammen er et Røde Kors-tilbud i samarbejde med Boblberg.
Man kan tilmelde sig på www.snaksammen.dk

• SnakSammen blev etableret i marts 2020
  • SnakSammen er et Røde Kors-tilbud i samarbejde med Boblber
  • Siden opstart har der været tæt på 3.000 bookede samtaler på www.snaksammen.dk
  • Man kan benytte SnakSammen på pc, Smartphone og tablet.
  • Der skal ikke installeres programmer for at benytte SnakSammen

32 millioner kroner skal genstarte fællesskaberne26.3.2021 12:52:35 CET | Pressemeddelelse

En aftale mellem Regeringen, SF, Radikale og Alternativet giver Røde Kors og Ungdommens Røde Kors 32 mio. kroner til oplevelser, der kan bekæmpe ensomhed for dem, der har været hårdest ramt under corona. Pengene vil blive brugt til at skabe oplevelser for sårbare børn, unge og familier samt ensomme og på den måde gentænde gnisten under de fællesskaber, der har været slukket under corona. ”Alle har været ramt, men vi ved, at udsatte og ensomme personer har været ekstra hårdt ramt. Vi vil gerne være med til at genskabe de livsnødvendige fællesskaber for udsatte børn, unge, familier og ældre. De har været slukket det sidste år, og det har givet ensomheden alt for gode muligheder for at vokse sig stor.” siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors. Fællesskabet skal skubbes i gang Under corona har vi både mærket, hvor stærkt vores fællesskab er, og hvor meget det betyder for os, når det forsvinder. Vi har brug for at være sammen. Og særligt udsatte børn og unge har brug for igen at n