Smykkefirma taber sag i retten: Har ikke ret til at bruge eget navn som varemærke
En smykkevirksomhed må ikke længere bruge ”Heindorf Diamonds” som sit virksomhedsnavn, efter Sø- og Handelsretten har afsagt dom i en sag om krænkelse af varemærket ”Mads Heindorf Jewellery.”

Nogle gange handler det om at komme først. Sagen om, hvem der har ret til at bruge navnet ”Heindorf”, faldt ud til fordel for smykkevirksomheden ”Mads Heindorf Jewellery”, og dermed må ”Heindorf Diamonds” ikke længere sælge smykker i Danmark og EU under det navn.
Sagen, der er anlagt af ”Mads Heindorf Jewellery”, viser ifølge varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen, Henriette Vængesgaard Rasch, at selvstændige ikke uden videre kan bruge deres eget navn som varemærke:
”Som selvstændig kan du ikke antage, at du altid har ret til at bruge dit eget navn i dit varemærke. Det er nødvendigt at være opmærksom på, om andre inden for samme branche allerede bruger samme navn – eller noget der ligner – som kendetegn. Skal man bruge sit navn som forretningskendetegn, må det ikke kunne forveksles med ældre varemærker, og det skal under alle omstændigheder være i tråd med god markedsføringsskik,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Risiko for forveksling
Med dommen har Sø- og Handelsretten slået fast, at ”Heindorf Diamonds” krænker varemærket ”Mads Heindorf Jewellery”, da der kan være risiko for forveksling mellem de to varemærker, der begge anvendes af virksomheder, som sælger smykker. Mads Adam Heindorf har brugt navnet ”Heindorf” i forbindelse med sin smykkevirksomhed siden 2008 og registrerede ”Mads Heindorf Jewllery” som et dansk og europæisk varemærke i henholdsvis 2012 og 2019.
Omvendt har Sanne Heindorf først registreret sin virksomhed under navnet ”Heindorf Diamonds” i november 2020.
På trods af at ”Heindorf Diamonds” i retten henviste til undtagelsen i varemærkelovens §10, stk. 1, nr. 1, der omhandler retten til at bruge eget navn som varemærke, vurderede Sø- og Handelsretten, at det i dette tilfælde ikke var god markedsføringsskik, fordi varemærkerne er forvekslelige, da begge virksomheder er en del af smykke-juvel-branchen.
Ikke uproblematisk at bruge eget navn som varemærke
Selvom det for de fleste vil være nærliggende at vælge sit eget navn som brand for sin virksomhed og produkter, så viser både denne og tidligere sager, at dette ikke altid er et godt valg.
”Man skal være opmærksom på, hvad det valg indebærer,” siger Henriette Vængesgaard Rasch og fortsætter: ”Dels kan man løbe ind i problemer med ældre rettigheder, også selvom der er tale om ens eget navn, hvilket denne dom er et eksempel på, og dels skal man overveje, hvordan man er stillet, hvis man en dag vil skille sig af med sin virksomhed og sælge sit brand. Og som Højesteretssagen fra 2016 om varemærket ”Benedikte Utzon” viste, kan man nemt komme i klemme, hvis brandet pludselig ejes af andre end en selv.”
Sagen fra 2016 viste blandt andet, at en tøjdesigner som Benedikte Utzon, der havde skabt sit brand på baggrund af sit eget navn og siden solgt sit varemærke til en anden virksomhed, blev afskåret fra igen at anvende sit navn som et varemærke eller del af et varemærke i tøjbranchen.
Undersøg markedet
Henriette Vængesgaard Rasch anbefaler, at virksomheder, der ønsker et registrere deres varemærke, skal gøre deres hjemmearbejde grundigt:
”Mit bedste råd er, at man nøje bør overveje, om ens eget navn er det rette brand for ens virksomhed – specielt hvis man kan forestille sig, at man en dag vil skille sig af med sin virksomhed. Derudover skal man altid tjekke markedet for andres varemærker, søge vejledning hos Patent- og Varemærkestyrelsen og i øvrigt overveje, om der er brug for anden hjælp. Ellers kan det i sidste ende koste en virksomhed dyrt i form af omkostninger til en retssag, erstatninger og tabt investering i markedsføring af et varemærke, som man ender med at må trække tilbage.”
”Heindorff Diamonds” må nu ikke længere gøre brug af betegnelsen ”Heindorf Diamonds” i forbindelse med produktion, markedsføring og salg af smykker og juvelarbejde i Danmark og resten af EU.
Virksomheden skal desuden betale 25.000 kr. i erstatning til ”Mads Henidorf Jewelly” og yderligere 20.000 kr. til sagsomkostninger.
Det skal bemærkes, at ankefristen ikke er udløbet, og dommen derfor kan ankes.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Strid i skønhedsbranchen: Virksomhed forhindrer konkurrent i at bruge deres varemærke19.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden Holmegruppen, der sælger skønhedsprodukter på nettet, må ikke længere markedsføre produkter til voksbehandling under navnet ”Pearlwax”. Det har Sø- og Handelsretten for nylig afgjort.
Karamel-krig: MUMS! vinder over Dumle i retten7.4.2022 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En strid i slikbranchen er endt med, at Spangsberg Chokolade fortsat kan sælge og markedsføre deres slikkepind MUMS! Sagen bør give anledning til, at virksomheder tjekker, om deres produkter er beskyttet godt nok, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen.
Populære patenter: Tilskudsordning revet væk5.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er stor efterspørgsel efter at få del i Erhvervsministeriets tilskudsordning til patenter blandt små- og mellemstore virksomheder. Patentvoucherpuljen er igen blevet revet væk og vidner om et samfund med innovationskraft og eksportambitioner.
Populær patentordning hjælper Colofact fra idé til produkt5.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervsministeriets tilskudsordning til patentansøgninger er for anden gang blevet revet væk. I 2021 modtog den nystartede virksomhed Colofact en af voucherne. Den skal de bruge til at sætte skub i deres rejse fra idé til produkt.
Populær patentordning hjælper fynsk virksomhed med at udvikle poderobot og frigive varmer hænder5.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervsministeriets tilskudsordning til patentansøgninger er for anden gang blevet revet væk. Den odenseanske start up Lifeline Robotics er en af de virksomheder, der fik en patentvoucher i 2021. Den skal de bruge til at udleve deres vision om at udvikle teknologi, der kan aflaste det sundhedsfaglige personale.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum