SMV’er skal have adgang til almene renoveringsmilliarder

Med den politiske aftale om renovering af almene boliger for 18,4 mia. kr., kan der sættes gang i 453 tiltrængte renoveringer landet over. Det er glædeligt, lyder det fra SMVdanmark, der opfordrer til, at opgaverne bydes ud i fagentrepriser, så små og mellemstore virksomheder reelt får mulighed for at byde på opgaverne.
Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark, tager i mod dagens politiske aftale om renovering af almene boliger for 18,4 mia. kr. med åbne arme, men også med opfordringen at udbyde opgaverne, så de små kan være med.

”Dagens politiske aftale om renovering af almennyttige boliger for 18,4 mia. kr. over de næste halvandet år er ikke kun gode nyheder for beboerne i en række utidssvarende boliger, men også for en række små og mellemstore håndværksvirksomheder i en svær tid. Men kun hvis de reelt får mulighed for at byde på opgaverne,” siger Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark, der er hovederhvervsorganisation for landets små og mellemstore virksomheder.

”Desværre ser vi en gennemgående tendens til, at udbuddene bliver større og større og det gør det svært for de små og mellemstore virksomheder at få fat i opgaverne. Ikke mindst i disse coronatider er det vigtigt at sikre den underskov af små og mellemstore håndværksvirksomheder, der i rigtig mange sammenhænge er med til at bære læsset. Uden dem løfter vi ikke uddannelsesopgaven og sikrer lokale arbejdspladser,” siger han.

”Dagens aftale er et rent Kinderæg - tre ting i ét. Vi får både opgraderet bygningsmassen, gjort den mere grøn og energieffektiv – og kommer nærmere at indfri klimaambitionerne, og har samtidig muligheden for at holde hånden under de små og mellemstore håndværksvirksomheder,” siger vicedirektøren.

”Vi siger ikke, at der skal ske en forfordeling af de små og mellemstore virksomheder; vi siger, at det skal være muligt at byde på opgaverne på vilkår, der gør det muligt for dem også at være med. Vi vil have fair og lige vilkår i konkurrencen om opgaverne. Derfor skal de udbydes i fagentrepriser,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark er hovederhvervsorganisation for en række brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og flere hundrede enkeltvirksomheder.

SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan.

Læs mere på SMVdanmark.dk