SMVdanmark: Vinterhjælp kan ikke bremse konkursbølge

Aftalen om vinterhjælp rummer flere hjælpende hænder til private, men har kun ét direkte virksomhedsrettet tiltag, der er baseret på lån. Det er en kortsigtet hjælp, men når vi ikke kender sluttidspunktet på krisen, risikerer vi, at især de selvstændige, der hæfter personligt ender i en gæld, de ikke kan se sig ud af, mener SMVdanmark.

Aftalen om vinterhjælp indeholder lån til virksomhederne for en del af energiregningen. Lånet skal tilbagebetales over 5 år til en rente på 4,4 pct.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, ser positive elementer i aftalen, men er grundlæggende bekymret.

”Mange små og mellemstore virksomheder er voldsomt ramt af, at deres energiregning er eksploderet, og vi ser allerede nu en begyndende konkursbølge inden for byggeriet. Nu får virksomhederne så en lånemulighed, og det er en nødvendig hjælp, men den hjælper kun midlertidigt. Og hjælpen understøtter ikke i tilstrækkelig grad den grønne omstilling, der på sigt skal hjælpe virksomhederne ud af klemmen. Samtidigt er renten for virksomhederne høj sammenlignet med den, private skal betale. Det er ikke fair,” siger han og fortsætter:

“Jeg er bange for, at lånemuligheden ikke er tilstrækkeligt til at holde hånden under mange virksomheder, som vil være tvunget til at gå konkurs. Og de mange, der ejer deres virksomhed personligt, ender med at hæfte for en gæld, de ikke kan se sig ud af,” siger han.

Han påpeger, at mange tusind virksomheder allerede i dag slås med coronalån.

”De står allerede i coronagæld til halsen, og nu får de mulighed for yderligere at gældsætte sig. Det er skruen uden ende. Hvis lånet var rentefrit og over en længere årrække, ville det være en reel hjælp. Som det er nu, hvor vi ikke kender sluttidspunket på krisen, vil mange ende i en situation, hvor de ikke ville kunne bunde,” siger Jakob Brandt.

Han glæder sig dog over, at el-afgiften bliver banket i bund.

”Det er på tide, at vi kommer af med den hovedløse afgift, der direkte modvirker den grønne omstilling. Virksomhederne får jo ikke direkte glæde af den afgiftslettelse, fordi de allerede i dag, får den godtgjort, men det frigør dog penge til andet forbrug, der kan komme virksomhederne til gode,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: De små virksomheders vilkår skal stå centralt i valgkampen5.10.2022 13:56:45 CEST | Pressemeddelelse

At bringe virksomhederne så sikkert som muligt gennem energikrisen skal være det vigtigste punkt på folketingskandidaternes to-do liste. De skal se på barrierer som fx tunge administrative byrder, mangel på kvalificeret arbejdskraft og høje skatter, afgifter og gebyrer. For uden et stærkt og levedygtigt erhvervsliv vil der ikke være finansiering til velfærdssamfundet, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Erhvervsuddannelserne skal styrkes og SU’en skal beskæres – her er 26 forslag til flere faglærte29.9.2022 12:38:23 CEST | Pressemeddelelse

SMVdanmark vil flytte 2,5 mia. kr. fra universitetsuddannelserne for at få flere faglærte. Det er kernen i et nyt uddannelsesudspil med 26 forslag, der skal styrke erhvervsuddannelserne, så endnu flere vælger dem til. Ellers kommer vi til at mangle titusindvis faglærte, til skade for fx den grønne omstilling og udbygningen af energinettet.