SMVdanmark: Uhørt at nordjyske virksomheder skal betale løn for ansatte, der ikke møder på arbejde

Ny aftale om lønkompensation lader virksomhederne stå tilbage med regningen for regeringens opfordringer i Nordjylland. Svært at se, at der er nogen, der har forhandlet på virksomhedernes vegne, mener SMVdanmark.

Hvad er logikken i, at virksomhederne skal betale løn til medarbejdere, som regeringen opfordrer til ikke at komme på arbejde, spørger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der er hovedorganisation for 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Hans kritik er rettet mod den aftale, de store arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer netop har landet med regeringen.

“Den nye aftale om lønkompensation sætter nordjyske virksomheder i en umulig situation. Det kan ikke være virksomhedernes økonomiske ansvar, at regeringen har opfordret deres medarbejdere til ikke at møde på arbejde, hvis de bor i en anden kommune. Alligevel skal virksomhederne nu betale op til 25 pct. af lønnen. Det er uhørt,” siger Jakob Brandt og fortsætter:

“Hvis regeringen ønsker, at medarbejderne ikke skal lide tab som følge af den kraftige opfordring til ikke at møde på arbejde i en anden kommune, så må regeringen betale hele regningen og sende pengene direkte til den enkelte lønmodtager. På den måde kan regnestykket gå op uden det er i konflikt med EU's statsstøtteregler.“

Han mener situationen er en helt anden end i foråret.

“I foråret kunne man bruge lønkompensation, når der ikke var noget arbejde i virksomheden. Nu ER der arbejde i virksomheden, men de ansatte må ikke møde op. Så hele situationen er vendt på hovedet, og derfor er det urimeligt, at virksomhederne skal betale,” siger han.

Mens det letter presset, at lønkompensationen sættes op til 45.000 kr. om måneden for pendlere, der ikke kan møde ind på arbejdet, er det stadig uholdbart, at virksomhederne står for op til 25 pct. af lønnen til medarbejdere, mener Jakob Brandt.

“Pengene fosser ud af de nordjyske virksomheder - og har for mange gjort det i otte måneder. De mister kunder eller kan ikke nå deres leverancer. Jeg mener ikke, det er et reelt forsøg på at stå sammen gennem krisen, når virksomhederne tager en kæmpe del af den samlede regning. Jeg er skuffet over endnu en trepartsaftale, hvor det er svært at, se at der er nogen, der har forhandlet på virksomhedernes vegne,” siger han.

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.

Ny analyse: Hurtigtest ved kulturarrangementer vil i fremtiden kunne erstatte nedlukning17.11.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Systematiske corona-test af gæsterne ved kulturarrangementer kan være en vej til at genåbne det nedlukkede kultur- og natteliv. Lige nu taber samfundet 644 mio. kr. om måneden på nedlukningen af kulturarrangementerne, men bruger vi i stedet hurtigtest af gæsterne, kan det give økonomisk overskud, viser SMVdanmarks analyse. Det vil kræve, at testprisen er højst 250 kr. pr. styk. Desuden vil testene kunne bidrage til forbedret smitteopsporing, især blandt yngre mennesker.