SMVdanmark: Treparten virker ikke

Praktikpladser: Trepartsaftalen må til revision nu. Den leverer ganske enkelt ikke de uddannelsesaftaler den skal. Det mener SMVdanmarks uddannelsespolitiske chefkonsulent Heike Hoffmann.

Nye tal for erhvervsuddannelserne viser, at trepartsaftalen fra 2016 ikke virker. Antallet af indgåede uddannelsesaftaler falder.

På et år – fra november 2018 til november 2019 – er antallet af nye aftaler faldet med over 1.200. Det viser dagens nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, og det er stik imod aftalerne i og forventningerne til trepartsaftalen.

"I SMVdanmark mener vi, at Trepartsaftalen simpelt hen må til revision nu. Den leverer ganske enkelt ikke de praktikpladser – uddannelsesaftaler – den skal," siger uddannelsespolitisk chefkonsulent Heike Hoffmann.

De store virksomheder kryber udenom

"De små og mellemstore virksomheder uddanner lærlinge og vil gerne blive ved med det. Men vi har brug for, at flere virksomheder tager ansvar for at oprette praktikpladser. Under 20 pct. af de danske virksomheder uddanner lærlinge, og det er de store, der med AE Rådets ord kryber uden om ansvaret. Det er de udfordringer, Trepartsaftalen blandt andet skulle løse," tilføjer hun.

Enig i hensigten, konstruktionen virker bare ikke

"Tanken og målsætningen bag Treparten om, at virksomheder uden lærlinge skal betale, mens virksomheder med lærlinge får bonus, er SMVdanmark sådan set helt enig i. Vi kan bare se, at konstruktionen ikke virker: der kommer ikke flere praktikpladser af, at store virksomheder indbetaler millioner til AUB-ordningen, hvis ikke de virksomheder, der tager uddannelsesansvaret, kan mærke bonusserne på økonomien. Gulerødderne er med andre ord alt for små," siger Heike Hoffmann.

3 forslag der vil hjælpe

Skal flere virksomheder, herunder også de små og mellemstore virksomheder, tage flere lærlinge, mener hun, at der skal andre forslag på bordet.

SMVdanmark foreslår derfor:

• En startbonus, når uddannelsesaftalen indgås, så der er en økonomisk belønning til virksomheden i perioden med startomkostninger
  • Dækning til 100 pct. af alle udgifter under skoleophold – løn, transport og alle andre udgifter.
  • Mærkbare økonomiske bonusser, der ikke udbetales 12-18 måneder efter, at lærlingen er begyndt i virksomheden

Pressemeddelelse fra Børne- og Undervisningsministeriet:

Generelt om Trepartsaftalen:

Analyse fra AE-Rådet om de store virksomheder

Jon ArskogKommunikationschef - politik, udvikling & kommunikation

Primære arbejdsopgaver: politikudvikling, pressehåndtering, medlemskommunikation, nyhedsbreve, hjemmeside samt projektarbejde.

Tlf:+45 61 96 39 99arskog@SMVdanmark.dk

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav