SMVdanmark: Styrtdyk i nye lærepladser bør føre til coronatilskud

Antallet af nye lærepladser styrtdykkede i februar med 28 pct. Hvis vi ikke skal ende med en endnu større mangel på faglærte i fremtiden, må politikerne genindføre corona-tilskuddet til lærepladser fra i foråret, mener SMVdanmark.

Nye tal, som Børne- og Undervisningsministeriet netop har offentliggjort på uddannelsesstatik.dk, viser, at antallet af nyoprettede lærepladser i februar faldt med 28 pct., når man ser bort fra SOSU og pædagogisk assistent. I nogle brancher er faldet på over 80 pct.

Det bekymrer Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVdanmark.

“Det er et skræmmende stort fald, og det kalder på handling. Udviklingen i antallet af lærepladser er som sådan ikke overraskende, for virksomhederne er meget forsigtige pga. coronakrisen, men vi risikerer at få et kæmpe efterslæb i uddannelsen af faglærte. Desuden er det ikke rimeligt over for de tusinder af unge mennesker, der står og tripper for at komme i gang med deres uddannelse som fx kok, tømrer, frisør og meget andet,” siger han.

Han peger på, at virksomhedernes usikkerhed både skyldes den generelle udvikling i økonomien, men også frygten for, at der kan komme nye restriktioner eller nedlukninger.

Når der er usikkerhed, og når økonomien i de enkelte virksomheder er presset, vil virksomhederne helt naturligt være forsigtige med at binde sig til nye lærepladsaftaler, som er en forpligtelse af op til 4 års varighed,” siger Kasper Munk Rasmussen.

Indfør corona-tilskud igen

I 2020 var der særlige corona-tilskud til de virksomheder, der uddanner lærlinge og elever. SMVdanmark foreslår at genindføre tilskuddet helt eller delvist i resten af 2021 og eventuelt også i 2022, som minimum i de brancher, der har været nedlukket eller udsat for skrappe restriktioner.

”Vi har brug for, at samfundet mindsker risikoen for virksomhederne ved at gøre det billigere at have lærepladser. Helt konkret bør vi genindføre corona-tilskuddetDer er behov for, at staten investerer i fremtidens arbejdskraft, siger Kasper Munk Rasmussen.

Han henviser til, at Danmark står over for at mangle næsten 100.000 faglærte i 2030.

Virksomhedernes usikkerhed pga. coronakrisen gør det endnu sværere at løse den udfordring med mangel på faglærte, som vi står over for. Også på den lange bane er det nødvendigt, at det bliver billigere og lettere for de virksomheder, der tager et uddannelsesansvar,” siger han.

Hovedkonklusioner i de nye tal:

• Antallet af nye lærepladser er faldet med 700 sammenlignet med februar året før (opgjort uden SOSU og pædagogisk assistent). Det er et fald på 28 pct. i forhold til situationen inden corona.
  • Nedgangen ses særligt i brancher ramt af corona. Således er antallet af lærepladser på uddannelserne til frisør og kok faldet med over 80 pct.
  • Det er dog ikke kun i de brancher, der har været direkte ramt af nedlukninger, hvor der er færre lærepladser. Det ses bredt. Dette kunne tyde på, at virksomhederne generelt er forsigtige med at indgå nye lærepladsaftaler

Se tallene her: https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1610.aspx

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.