SMVdanmark: Stor regning til virksomhederne trods bred lønkompensation

Trepartsaftalen mellem DA, FH og regeringen efterlader de hårdt ramte virksomheder med en stor regning, da kompensation langt fra dækker hele lønnen, og det er stærkt kritisabelt, mener SMVdanmark. Men DA skal have ros for at presse igennem, at det ikke kun er de tvangslukkede virksomheder, der får adgang til ordningen.

Dagens trepartsaftale om lønkompensation giver virksomhederne mulighed for at hjemsende deres medarbejdere til fuld løn mod at få en del af lønnen kompenseret via statskassen.

Aftalen ligner meget den gamle lønkompensationsaftale fra starten af krisen og har derfor de samme problemer, mener Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark. Virksomhederne skal nemlig stadig betale op til 25 pct. af lønnen for de medarbejdere, der sendes hjem.

”Det er urimeligt, at de ramte virksomheder selv skal samle en stor del af regningen op, når deres forretning er ødelagt af restriktioner eller kraftige anbefalinger til at aflyse julefrokoster. Her svigter aftalen. At regeringen lukker dele af dansk erhvervsliv ned burde være et fælles anliggende, og en byrde som alle danskere hjælper med at løfte. Virksomhederne burde derfor slet ikke have lønudgifter til hjemsendte medarbejdere,” siger han.

Han ærgrer sig over, at der bare er blevet bygget oven på den gamle lønkompensationsaftale.

”De oprindelige kompensationsaftaler stammer helt tilbage fra starten af krisen, hvor virksomhederne var markant bedre økonomisk polstrede. Sådan er det bestemt ikke længere efter 21 måneders corona-krise. De virksomheder, der nu igen-igen må holde for, er økonomisk tyndslidte, og jeg er ærgerlig over, at parterne set i det lys ikke gav lønkompensationen en opgradering,” siger han.

Han er dog meget glad for, at lønkompensationen bliver for alle de ramte virksomheder og ikke kun for de tvangslukkede.

”Erhvervsministeren havde meget klart lagt op til, at lønkompensation kun skulle være for tvangslukkede virksomheder, som fx diskoteker, og ikke alle dem, der i realiteten er lukkede, fx fordi alle julefrokoster er aflyst. Her har Dansk Arbejdsgiverforening tilsyneladende trukket håndbremsen og fået alle inkluderet, og det skal de have ros og tak for,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Reformaftale er uambitiøs og med for mange fugle på taget21.1.2022 20:42:28 CET | Pressemeddelelse

Der er alt for få ekstra hænder i den nye aftale om en arbejdskraftsreform, der kun lige akkurat opvejer de 10.400 personer, som regeringen allerede har tabt i arbejdsstyrke, siden den tiltrådte. Aftalen indeholder dog isoleret set enkelte gode elementer, men desværre opvejes de gavnlige effekter langt hen ad vejen af de mindre hensigtsmæssige tiltag, mener SMVdanmark. At Folketinget skal stemme om mere udenlandsk arbejdskraft er godt, men selv hvis det munder ud i 10.000 flere på arbejdsmarkedet, er regeringen stadigt langt fra at løse de problemer, som virksomhederne står tilbage med i forhold til mangel på arbejdskraft.