SMVdanmark: Stærkt udspil fra regeringen

En styrket boligjobordning er den helt rigtige vitaminindsprøjtning, når vi skal forebygge, at de danske husholdninger udsætter større boligforbedringer pga. usikkerhed. Også regeringens udspil om øget støtte til dansk eksport og 2 mia. kr. til lokal omstilling får roser af SMVdanmark.

Regeringen har netop lanceret en stribe tiltag, der skal stimulere dansk økonomi og hjælpe erhvervslivet gennem coronakrisen. Regeringen foreslår en markant styrket boligjobordning, to mia. kr. til omstilling af lokalt erhvervsliv, der er særligt ramt af krisen, og øget hjælp til eksportvirksomheder.

”Regeringen leverer næsten tre pletskud i dag, med kun få skønhedsfejl,” mener Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark, der er erhvervsorganisation for 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Tæt på en tredobling af boligjobordningen vil sikre, at danskerne godt tør vove sig ud i større forbedringer af hjemmet, i en tid hvor det ellers ville være naturligt, at man er forsigtig med pengene. Det vil afhjælpe sort arbejde og accelerere den grønne omstilling, hvilket er nødvendigt, hvis vi vil nå målsætningen om at reducere CO2-udledningen med 70 pct. i 2030. Jeg havde dog meget gerne set, at oplevelsesindustrien også var blevet tilgodeset, for det er en branche, der er stærkt nødlidende,” siger han.

Han mener dog også, at man bør kunne overføre ubrugte fradrag fra år til år, så man kan ”spare op” til meget store boligforbedringer.

Udspillet rummer desuden en pakke på 2 mia. kr. til udvikling af erhvervslivet og omstilling af de brancher og egne, der er hårdt ramt.

”Vi støtter fuldt ud op om, at man målretter penge direkte til SMV’erne, så de lettere kan omstille sig. Store dele af dansk erhvervsliv har brug for en håndsrækning til at tilpasse sig, fx autoværksteder der i højere grad skal servicere el- og hybridbiler. Og stærkere lokale erhvervsteams er et arbejde, vi allerede bakker op om, og som har stort potentiale,” siger Jakob Brandt.

Endeligt placerer regeringen en 1,5 mia. kr. stor eksportpakke under juletræet. Pakken skal gøre det nemmere for virksomhederne at få eksportkreditter og bedre hjælp til at trænge ind på nye markeder.

”Det vil helt klart opmuntre små og mellemstore virksomheder til at gøre mere ved eksporten til gavn for dem selv og dansk økonomi,” siger Jakob Brandt.

Det er dog ulogisk, mener han, at regeringen i første pakke øgede bevillingen til eksportfremme fra 30 mio. kr. i år til 70 mio. i 2021, og at man så nu vil sætte det ned til 50 millioner pr. år i 2022 og 2023. Der bliver brug for de 70 mill. kr. - hvert år - og der bliver brug for videre rammer med udstrakt brug af virtuelle fremstød og e-handel.

”Derfor bør man overføre ubrugt støtte fra næste år til årene efter,” siger han.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.