SMVdanmark: Stærkt udspil fra regeringen

En styrket boligjobordning er den helt rigtige vitaminindsprøjtning, når vi skal forebygge, at de danske husholdninger udsætter større boligforbedringer pga. usikkerhed. Også regeringens udspil om øget støtte til dansk eksport og 2 mia. kr. til lokal omstilling får roser af SMVdanmark.

Regeringen har netop lanceret en stribe tiltag, der skal stimulere dansk økonomi og hjælpe erhvervslivet gennem coronakrisen. Regeringen foreslår en markant styrket boligjobordning, to mia. kr. til omstilling af lokalt erhvervsliv, der er særligt ramt af krisen, og øget hjælp til eksportvirksomheder.

”Regeringen leverer næsten tre pletskud i dag, med kun få skønhedsfejl,” mener Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark, der er erhvervsorganisation for 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Tæt på en tredobling af boligjobordningen vil sikre, at danskerne godt tør vove sig ud i større forbedringer af hjemmet, i en tid hvor det ellers ville være naturligt, at man er forsigtig med pengene. Det vil afhjælpe sort arbejde og accelerere den grønne omstilling, hvilket er nødvendigt, hvis vi vil nå målsætningen om at reducere CO2-udledningen med 70 pct. i 2030. Jeg havde dog meget gerne set, at oplevelsesindustrien også var blevet tilgodeset, for det er en branche, der er stærkt nødlidende,” siger han.

Han mener dog også, at man bør kunne overføre ubrugte fradrag fra år til år, så man kan ”spare op” til meget store boligforbedringer.

Udspillet rummer desuden en pakke på 2 mia. kr. til udvikling af erhvervslivet og omstilling af de brancher og egne, der er hårdt ramt.

”Vi støtter fuldt ud op om, at man målretter penge direkte til SMV’erne, så de lettere kan omstille sig. Store dele af dansk erhvervsliv har brug for en håndsrækning til at tilpasse sig, fx autoværksteder der i højere grad skal servicere el- og hybridbiler. Og stærkere lokale erhvervsteams er et arbejde, vi allerede bakker op om, og som har stort potentiale,” siger Jakob Brandt.

Endeligt placerer regeringen en 1,5 mia. kr. stor eksportpakke under juletræet. Pakken skal gøre det nemmere for virksomhederne at få eksportkreditter og bedre hjælp til at trænge ind på nye markeder.

”Det vil helt klart opmuntre små og mellemstore virksomheder til at gøre mere ved eksporten til gavn for dem selv og dansk økonomi,” siger Jakob Brandt.

Det er dog ulogisk, mener han, at regeringen i første pakke øgede bevillingen til eksportfremme fra 30 mio. kr. i år til 70 mio. i 2021, og at man så nu vil sætte det ned til 50 millioner pr. år i 2022 og 2023. Der bliver brug for de 70 mill. kr. - hvert år - og der bliver brug for videre rammer med udstrakt brug af virtuelle fremstød og e-handel.

”Derfor bør man overføre ubrugt støtte fra næste år til årene efter,” siger han.

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.

Ny analyse: Hurtigtest ved kulturarrangementer vil i fremtiden kunne erstatte nedlukning17.11.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Systematiske corona-test af gæsterne ved kulturarrangementer kan være en vej til at genåbne det nedlukkede kultur- og natteliv. Lige nu taber samfundet 644 mio. kr. om måneden på nedlukningen af kulturarrangementerne, men bruger vi i stedet hurtigtest af gæsterne, kan det give økonomisk overskud, viser SMVdanmarks analyse. Det vil kræve, at testprisen er højst 250 kr. pr. styk. Desuden vil testene kunne bidrage til forbedret smitteopsporing, især blandt yngre mennesker.