SMVdanmark: Sommerpakken er som en lille grøn salat til en udsultet mand

Folketingets sommerpakke er som at servere en lille grøn salat for vinderen af ”Alene i vildmarken”, efter han har sultet i halvanden måned. Den tilhørende eksportpakke viser til gengæld, hvordan man kan lave fornuftig erhvervspolitik, når man arbejder seriøst og uden mærkværdige bureaukratopfindelser, mener SMVdanmark.

Et bredt flertal har netop fremlagt en erhvervs- og sommerhjælpepakke, der bl.a. rummer gratis transport med færger, billige rejsepas, samt puljemidler som restauranter og kulturlivet kan søge.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer hundredvis af restauranter, caféer og oplevelsesvirksomheder, er ikke imponeret.

"Jeg er lige så begejstret for sommerpakken, som vinderen af ‘Alene i vildmarken’ vil være for at få serveret en grøn salat efter at have sultet halvanden måneden i den norske vildmark. Restaurationsbranchen har tabt 15 mia. kr. i omsætning siden coronakrisens start, og de bløder stadig et større millionbeløb hver måned. Nu bliver de og andre hårdt ramte erhverv spist af med 70 mio. kr. Det er selvfølgelig bedre med en lille grøn salat end ingenting, men det giver ikke megen energi at køre på,” siger han og fortsætter:

”Den bedste sommerpakke havde været en ophævelse eller markant lempelse af restriktionerne, men hvis det ikke kan lade sig gøre, burde der havde været et oplevelsesfradrag. Så kan folk selv bestemme, hvor de har lyst til at lægge deres penge. Og jeg savner også stadigvæk en plan for, hvordan vi får genskabt turismen,” siger Jakob Brandt.

Han er også skeptisk over for konkurrenceforvridningen, idet sommerpakken rummer tilskud til kollektiv transport.

”Nu kan man køre billigt med DSB for skatteyderkroner, hvilket giver en urimelig konkurrence for det private busselskab,” siger Jakob Brandt.

Sommerpakken giver mulighed for, at restauranter og hoteller i hele landet får mulighed for at søge op til 35.000 kr. til arrangementer, der kan trække flere turister til.

”Selv om det er velment, så er der noget principielt forkert i at en restauratør, der har fået hevet forretningsgrundlaget ud af hånden af coronarestriktioner, nu kan få lov til at skrive en motiveret ansøgning til en fuldmægtig i Erhvervsstyrelsen for at få et lille tilskud til at lave et arrangement. Det er en eklatant misforståelse af myndighedernes rolle i at sikre gode erhvervsvilkår for virksomhederne,” siger Jakob Brandt.

Modsat har flertallet bag sommerpakken også aftalt en eksportpakke, der skal hjælpe virksomhedernes eksport:

”Her er der – i modsætning til sommerpakken – tale om en virkelig gennemtænkt og fornuftig pakke. Den er skabt efter et grundigt arbejde og med input fra erhvervslivet. Den vil jeg meget gerne kvittere for. Den rummer flere gode elementer, fx muligheden for, at virksomhederne kan få støtte og rådgivning til markedsundersøgelser og andre eksportforberedende aktiviteter er helt rigtigt set,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.