SMVdanmark: Skærpet forsamlingsforbud kræver fuld kompensation fra på mandag

Godt at regeringen tager situationen alvorligt og handler med det samme. Men de nye corona-regler betyder i praksis, at oplevelsesvirksomhederne ikke kan drive forretning, og det er derfor en de facto nedlukning af branchen. Virksomhedernes opsparing er opbrugt, og de nye regler skal medføre en fuld kompensation til virksomhederne fra på mandag, mener SMVdanmark.

Stigende smittetal har medført nye, strammere restriktioner. Forsamlingsforbuddet sænkes til ti personer, og der påbydes mundbind indendørs på offentlige steder i bl.a. detailhandlen.

”Det er godt, at politikerne dæmmer op for smitteudviklingen, men det er et problem, at de nye restriktioner rammer en gruppe virksomheder, der i mange tilfælde er økonomisk tyndslidte. Deres økonomiske fedtlag er brugt op, og derfor skal de kommende forhandlinger om en hjælpepakke munde ud i fuld kompensation, så snart de nye regler træder i kraft,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Regeringen lover, at de vil arbejde for, at der bliver udformet en hjælpepakke i dagene, der kommer, og det skal gå stærkt, mener Jakob Brandt.

”De sidste fester og julefrokoster bliver nu aflyst. Det rammer alt fra bowlingcentre til cateringselskaber og restauranter. De fortjener at vide, hvad deres økonomiske situation er, og derfor skal det allerede på mandag være helt klart, hvad de får i kompensation. Forsamlingsforbuddet er en de facto nedlukning af flere brancher. Derfor bør de også møde fuld kompensation for deres omfattende økonomiske tab, så vi undgår ny arbejdsløshed,” siger han og fortsætter:

”Jeg savner, at regeringen ser på mulighederne for at iværksætte en massiv teststrategi og øget smitteopsporing som alternativ til nedlukninger og restriktioner. Jeg vil derfor opfordre til, at folketingets partier sætter sig sammen i weekenden og forbedrer hjælpepakkerne, og samtidig ser på, hvordan vi med massetest kan undgå nye restriktioner i fremtiden.”

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.

Ny analyse: Hurtigtest ved kulturarrangementer vil i fremtiden kunne erstatte nedlukning17.11.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Systematiske corona-test af gæsterne ved kulturarrangementer kan være en vej til at genåbne det nedlukkede kultur- og natteliv. Lige nu taber samfundet 644 mio. kr. om måneden på nedlukningen af kulturarrangementerne, men bruger vi i stedet hurtigtest af gæsterne, kan det give økonomisk overskud, viser SMVdanmarks analyse. Det vil kræve, at testprisen er højst 250 kr. pr. styk. Desuden vil testene kunne bidrage til forbedret smitteopsporing, især blandt yngre mennesker.