SMVdanmark: Restriktionerne skal følges op af bedre kompensationspakker

Nedlukning af natteliv og aflysninger af julearrangementer skal udløse de i forvejen kendte kompensationspakker, men det skal være i en forbedret version, inkl. en lønkompensationsordning for alle med stort omsætningstab. Pakkerne blev oprindeligt skabt i en tid, hvor den del af erhvervslivet, der nu igen må holde for, var langt mere robust end i dag. Derfor skal kompensationen udgøre et mere finmasket sikkerhedsnet mener SMVdanmark.

Et flertal i folketinget har netop indført en række restriktioner, fx nedlukning af natteliv efter midnat og kraftig anbefaling om at aflyse julearrangementer.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, ønsker kompensation indført øjeblikkeligt.

”Vi skal have genåbnet de kompensationspakker, vi kender fra tidligere, men de skal være bedre. Oprindeligt blev pakkerne skabt i starten af corona-tiden, hvor virksomhederne havde økonomisk sul på kroppen, så de havde noget at tære på. Men det fedt er brugt op i de brancher, der nu rammes for tredje gang, især i restaurations- og eventbranchen. Derfor skal kompensationen dække 100 pct.,” siger han.

Han efterspørger især en stærkt forbedret lønkompensationsordning:

”Det skal være muligt at sende sine medarbejdere hjem på lønkompensation i december til 100 pct. af lønnen. Og det bør ikke kun være en ordning for de formelt tvangslukkede virksomheder. Det bør være for alle virksomheder, der kan dokumentere et stort omsætningstab i december, fx julefrokostleverandøren, der lige nu har meget lidt at lave. Med de opsigelsesfrister vi har i Danmark, der er lønnen reelt en fast omkostning, når vi kun taler en måned frem, og derfor bør alle kunne bruge ordningen,” siger Jakob Brandt.

I øvrigt ærgrer han sig over, at det overhovedet skal være nødvendigt med nye restriktioner.

”Det er nærmest det absolut værste, der kunne ske for en presset oplevelsesbranche, der ellers stod over for en tiltrængt højsæson med julefrokoster og lignende arrangementer. Men hvis sundhedseksperterne mener, at det er det rigtige at gøre, så skal der som minimum straks følge kompensation med,” siger Jakob Brandt.

Han nævner, at pakkerne fx bør dække alle omkostninger, inkl. sæsonvarer der er usælgelige efter nytår

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav