SMVdanmark: Regeringens 2030-plan er uambitiøs og mangler løsningskatalog

SMVdanmark efterlyser konkret handling fra regeringen for at løse det akutte problem med mangel på arbejdskraft i de private virksomheder og kritiserer, at der er lagt op til vækst i den offentlige sektor.

Regeringen har netop præsenteret sin 2030-plan for dansk økonomi. Den bliver mødt med kritik og skuffelse i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

“Regeringens 2030-plan er uambitiøs og et konkretløsningskatalog for, hvordan vi skaffer flere hænder, glimrer ved sit fravær. Hvis planen var et speciale på universitet, var regeringen dumpet, for den har ganske vist en korrekt problemformulering, men ingen plan for, hvordan man gør noget ved det. Der er behov for et grundigt reformarbejde, der skal skaffe flere hænder her og nu,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

Han kritiserer også den årlige vækst i det offentlige forbrug på 0,8 pct., der bliver lagt op til.

“Inflationen og energikrisen tvinger befolkningen til at holde igen. Her havde det været langt mere klogt og anstændigt, hvis man havde udvist samme mådehold i en af verdens største offentlige sektorer frem for at lægge op til en markant udgiftsvækst i det offentlige. I stedet lader man de offentlige virksomheder støvsuge et i forvejen udmarvet arbejdsmarked. Mange mindre virksomheder, som trods alt står for at skabe vækst og velstand i dette land, står til at tabe kampen om arbejdskraft. Det er ikke gennemtænkt,” siger Jakob Brandt.

Ny analyse: SOSU-medarbejdere slår ny rekord i sygefravær27.10.2022 10:34:24 CEST | Pressemeddelelse

Med knap 21 årlige sygedage har de danske social- og sundhedsansatte slået deres rekord og har aldrig haft et så højt sygefravær som nu. Det svarer til, at en typisk SOSU er syg en hel måned om året. Der er dog stor kommunal variation. I Brønderslev har SOSU’erne 25,4 sygedage og i Egedal har de 15,4. Der er et kæmpe potentiale for at øge bemandingen i plejesektoren ved at gøre noget ved sygefraværet, mener SMVdanmark.