SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.

Regeringen har fremlagt en grøn skattereform, der skal være med til at sikre, at Danmark når målet om en 70 pct. CO2-reduktion i 2030. Udspillet er første fase, med flere på vej.

Men udspillet får dumpekarakter af Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Det er simpelthen ikke godt nok. Vi ved, at Danmarks største CO2-udledere er landbruget og betonvirksomheder som fx Aalborg Portland. I 2030 vil landbruget alt andet lige stå for 50 pct. af vores CO2-udledning. Og så laver regeringen en energiafgift, der ikke rammer landbrugets udledning nævneværdigt, og hvor betonindustrien får et fradrag. Tilmed skubber regeringens forslag regningen over på de små virksomheder, der skal betale for alle de store forurenere, og det er dybt uretfærdigt,” udtaler Mia Amalie Holstein og tilføjer:

”Energiafgiften er ikke i tilstrækkelig grad målrettet mod at reducere CO2-udslippet. Grundlæggende skal man beskatte det, man vil have mindre af. Vil vi have mindre CO2-udledning, skal vi beskatte CO2. Den chance forpasser regeringen til trods for, at de med klimaaftalen i juni lovede, at de ville komme med en CO2-afgift.”

Mia Amalie Holstein synes også, udspillet bærer præg af hastværk.

”Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor regeringen vælger hurtigt at indføre en energiafgift, som ikke er målrettet CO2, fremfor at lave den CO2-afgift, som både Klimarådet, vismænd og røde som blå økonomer anbefaler. Jeg kan godt frygte, at regeringen bare har ønsket at vise, at de kunne levere CO2-reduktioner, uanset pris, og uanset hvor regningen lander. I stedet burde regeringen have lavet en klar og gennemskuelig plan for indfasningen af CO2-afgifter,” siger hun.

Udspillet indeholder skatte- og afgiftslempelser for 5,2 mia. kr., rettet mod større fradrag for investeringer i fx maskiner. Fradragene gælder alle typer investeringer og ikke kun dem, der mindsker virksomhedens CO2-udslip.

”Vi vil gerne kvittere for, at regeringen trods alt understøtter virksomhedernes investeringsmuligheder i 2021 og 2022. Ovenpå coronakrisen og i lyset af den grønne omstilling har virksomhederne hårdt brug for hjælp til at omstille sig,” siger Mia Amalie Holstein.

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.