SMVdanmark: Politisk lottokupon erstatter erhvervslivets ret til fuld kompensation

SMVdanmark er glade for, at aftalepartierne bag dagens aftale har valgt at forkaste det oprindelige udkast til epidemilov og styrke den parlamentariske kontrol. Men det er skuffende, at den nye epidemilov er en kraftig svækkelse af erhvervslivets rettigheder og stiller virksomhederne betydeligt ringere, end de stod 1. marts.

Et næsten enigt folketing har vedtaget en ny epidemilov til erstatning for den, politikerne sløjfede i starten af coronakrisen

Jakob Brandt, admdirektør SMVdanmarkder organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, retter en barsk kritik mod, at aftalen ikke genindfører virksomhedernes ret til fuld kompensation, når de lukkes ned, som der var i den gamle epidemilov.

“Aftalen berøver virksomhederne deres 100 år gamle ret til fuld erstatning og erstatter den med en tvivlsom politisk lottokupon, som kun måske kommer til udbetaling. Det er skuffende, at virksomhederne stilles ringere, end de var med den epidemilov, vi havde frem til marts i år, når det gælder kompensation. Vi mener fortsat, at det er en skamplet på retssikkerheden, at politikerne to dage før de lukkede landet ned i marts slettede erhvervslivets ret til fuld kompensation - en skamplet som denne aftale stadfæster,” siger Jakob Brandt.

Han stiller sig også tvivlende over for værdien af den arbejdsgruppe, der skal udforme principperne for fremtidens kompensationer, da resultatet først skal foreligge, når vi forhåbentligt er ude af den nuværende krise.

Vi får ingen nytte af arbejdet i den nuværende situation. Medmindre man giver ret til fuld erstatning, kan det være tæt på umuligt at lave nogle principper, der kan tage højde for, hvordan verden ser ud, hvis den næste epidemi rammerVi har brug for en epidemilov, der her og nu fastlægger rammerne for erhvervslivet erstatning, siger Jakob Brandt.

Han vil dog godt kvittere positivt for, at regeringen vil nedsætte en følgegruppe blandt andet bestående af erhvervslivets organisationer.

“Dét kan sikre, at disse principper ved fremtidige kriser harmonerer med virkeligheden. SMVdanmark vil selvfølgelig bidrage konstruktivt med viden om SMV’ernes hverdag i denne følgegruppe. Men i den nuværende situation vil det ikke hjælpe de hårdt ramte virksomheder,” påpeger Jakob Brandt.

Han ser dog også positive elementer ved aftalen.

Jeg er rigtigt tilfreds med, at aftalen pålægger Folketinget at samarbejde om at løse krisen, og at der indføres en styrket parlamentarisk kontrol med regeringen, men også at det øvrige samfund inddrages gennem høringer af bekendtgørelser. Den gennemsigtighed har vi manglet under coronakrisen, siger Jakob Brandt.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.