SMVdanmark: Økonomisk sikkerhedsnet til hele erhvervslivet bør være Mette Frederiksens nytårsforsæt

Forlængede restriktioner kalder på et samlet økonomisk sikkerhedsnet for danske virksomheder, mener adm. direktør i SMVdanmark, Jakob Brandt. Han foreslår derfor en generel kompensation, der skal gælde fra marts 2020 til marts 2021.

Regeringen har på et pressemøde meddelt, at restriktionerne, der har lukket store dele af dansk erhvervsliv ned, bliver forlænget frem til 17. januar. Forlængelsen møder forståelse fra Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark. Men han er også bekymret for virksomhedernes overlevelse:

“Jeg har fuld forståelse for, at restriktionerne må fortsætte, når smittetallene ser ud, som de gør. Men for virksomhederne er det en meget ulykkelig situation. For de betaler en stor del af regningen for, at vi alle kan være sammen til jul og nytår. Det bør være Mette Frederiksens nytårsforsæt at sikre, at samfundet her løfter i flok,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder,

Han understreger, at situationen er ekstra slem, da den kommer efter næsten 10 måneders krise, der har drænet virksomhedernes økonomiske reserver.

“Siden marts måned er pengene fosset ud af virksomhederne. Og bag alle statistikkerne gemmer sig virksomhedsejere, der for alt i verden vil holde fast på deres medarbejdere, men er presset til det yderste, fordi kompensationen langt fra er tilstrækkelig. Der er virksomhedsejere med voldsomme omsætningstab på 80 og 90 pct. og virksomhedsejere, som har ventet på kompensation siden august måned uden at få en krone udbetalt endnu,” siger Jakob Brandt.

Han foreslår, at tvangslukkede virksomheder skal have mulighed for at sende medarbejdere på midlertidige dagpenge frem for at bruge lønkompensation, hvor de selv betaler mindst 10-25 pct. af lønnen for hjemsendte. Derudover foreslår han, at der skal være nogle større og bredere kompensationspakker, der understøtter de virksomheder, der i dag ikke er tilstrækkeligt dækket.

“Alt for mange virksomheder falder igennem sikkerhedsnettets store masker. Vaccinen er lige om hjørnet, og vi skal allerede nu tænke over, hvordan virksomhederne holdes i gang, indtil vaccinerne har sikret flokimmunitet. Jeg vil foreslå kompensation, der dækker hele året siden nedlukningen i marts og frem mod marts 2021. Har man i den periode et omsætningstab på mindst 30 pct., skal man kunne søge kompensation for hele året – naturligvis fraregnet hvad man allerede har fået i kompensation,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.