SMVdanmark: Med nye restriktioner skal momsbetaling udskydes

Når regeringen strammer restriktionerne og forventer at forlænge dem efter 17. januar, har virksomhederne brug for et stærkere sikkerhedsnet. Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, foreslår, at virksomhedernes betaling af moms i marts allerede nu udskydes yderligere.

Den seneste udvikling i smittetrykket betyder en omfattende nedlukning af det danske samfundNye restriktioner betyder, at forsamlingsloftet reduceres fra 10 personer til 5 personer, og afstandskravet øges til 2 meter. Samtidigt ser vi ind i en tid, hvor den engelske coronavariant kan skabe et stort pres på hospitalerne og skaber stor usikkerhed om, hvornår virksomhederne får lov til at åbne igen.

Det er godt, at regeringen prioriterer, at produktionsdanmark og byggeriet kan holde åbent, fx ved at reducere forsamlingsloftet og holde daginstitutioner åbne. Men jeg er dybt bekymret for, hvilken tilstand de selvstændige står i, når vi kommer på den anden side af coronakrisen. De små virksomheder er hårdt pressede og lever lige nu fra hånden til munden. Efter et hårdt 2020 har mange opbrugt al opsparing, og en langvarig nedlukning vil både medføre fyringer og konkurser, siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

Han hæfter sig ved, at statsministeren allerede nu forventer, at restriktionerne forlænges ud over d. 17. januar. Det vil koste virksomhederne dyrt, vurderer Jakob Brandt:

“Det er forståeligt, men også dybt beklageligt, at vi allerede nu skal se frem til, at de nuværende restriktioner forlænges. Det er ikke gratis for virksomhederne at være tvangslukket. Langt fra. Eksempelvis har de lukkede bilforhandlere trods lønkompensationen udgifter til løn på 20-30.000 kr. per ansat om månedenog mange kan slet ikke bruge ordningen, fordi de også har et åbent værksted og dermed har en udgift på 55.000 kr. for hver hjemsendt bilsælger. Når vi ser ind i en meget lang nedlukningsperiode, bliver vi nødt til at finde bedre og mere retfærdige måder at holde erhvervslivet i live.”

SMVdanmark har tidligere foreslået, at tvangslukkede virksomheder skal have mulighed for at sende hjemsendte medarbejdere på midlertidige dagpenge og derved ikke bære lønudgifter oveni deres omsætningstab. Derudover mener Jakob Brandt, at den nært forestående frist for momsbetaling bør udskydes:

“Virksomhederne fik sidste år mulighed for at udskyde betaling af deres moms til marts i år. Vi begynder allerede nu at høre fra virksomheder, at de på grund af de seneste nedlukninger ikke har mulighed for at betale den store regning allerede nu. Vi foreslår derfor, at virksomheder skal have mulighed for at udskyde momsbetalingen i yderligere 6 måneder, som et rentefrit lån. Det betyder meget lidt for statskassen, men rigtigt meget for de små virksomheder,” siger han.

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav