SMVdanmark: Kæmpe lettelse at virksomhederne slipper for restriktioner

Slut med restriktioner får især stor betydning for de brancher, der døjer med fx krav om at skulle lukke tidligt, eller hvor coronapas skal fremvises. Desuden skal regeringen have tak for, at kompensationsordningerne løber februar ud, så de virksomheder, der ikke kan få forretningen op at køre med det samme, kan få kompensation, mener SMVdanmark.

Regeringen har netop annonceret, at stort set alle corona-restriktioner ophører 1. februar.

Det vækker jubel hos Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

”Restriktionerne har haft enorm betydning for alle de virksomheder, der er afhængige af, at mennesker mødes. Fx alle de spisesteder, der har måtte sige nej til kunder, der ville spise eller drikke sent, eller for frisørerne, hvor der skulle gå 11 dage før coronapasset var gyldigt igen, hvis kunden havde været testet positiv. De begrænsninger slipper de nu for, og det er jo fantastisk,” siger han.

Han glæder sig også over, at politikerne har haft forståelse for, at ikke alle brancher kan køre på fuldt drøn fra starten, og kompensationen derfor fortsætter februar ud.

”En restaurant kan formentlig meget hurtigt få kunder i butikken, men hvis du fx lever af store koncerter eller arrangerer firmafester og andre større sammenkomster, så går der altså noget tid, før der kommer gang i forretningen igen. Den slags skal jo typisk arrangeres i god tid, så du får ikke penge i kassen fra dag 1. Derfor er det rigtigt godt, at der stadig vil være kompensationsordninger februar ud, så de virksomheder får tid til at få hjulene i gang, og det skal politikerne have tak for,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Fornuftigt pensionsforslag men tvang er en uheldig glidebane4.5.2022 09:47:30 CEST | Pressemeddelelse

Der er meget ret og rimelighed i det udspil, som pensionskommissionen er kommet med, hvor den stigende levealder fordeles mellem længere pensionistliv og længere arbejdsliv. Men vi bekymrer os over de 80.000 personer, der vil forsvinde ud af arbejdsmarkedet, og hvad tvungen pensionsopsparing vil betyde for nystartede selvstændige. Forslaget skal derfor suppleres med bud på, hvordan vi øger arbejdsstyrken tilsvarende, mener SMVdanmark.

** Rettelse til tidligere version ** Ny analyse: Hver tredje virksomhed bliver påtvunget nyt regnskabssystem2.5.2022 15:37:48 CEST | Pressemeddelelse

Over 100.000 mindre virksomheder vil stå over for en omstilling, hvis lovforslaget til ny bogføringslov bliver til virkelighed. Virksomhederne vil på sigt skulle håndtere og opbevare samtlige bilag digitalt – lige fra pizzakvitteringen til store indkøb. Men mange mindre virksomheder har ikke et digitalt regnskabssystem, der kan klare den opgave, viser ny analyse fra SMVdanmark, der blandt andet anbefaler politikerne at undtage de mindste virksomheder og fastholde en lang implementeringsperiode.