SMVdanmark: Godt og rigtigt med hurtigere genåbning når smitten er lav

Nattens aftale om at fremrykke genåbningen af Danmark får mange roser fra Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark. Han glæder sig også over, at coronapassets dage måske snart er talte for alt andet end turisme og rejser.

En ny, bred politisk aftale torsdag aften betyder bl.a. genåbning af indendørs servering allerede fra 21. april og intet krav om coronapas ved udendørs servering.

“Det er både godt og rigtigt klogt af politikerne at reagere på den gunstige udvikling i smittetallene og åbner Danmark hurtigere end planlagt. Det er også den helt rigtige beslutning, at coronapasset nu alligevel ikke bliver nødvendigt ved udendørs servering. Det ville have været udtryk for en overdreven forsigtighed, hvis det skulle have været et krav,” siger Jakob Brandt, adm. direktør I SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Han glæder sig også over, at aftalen lægger op til drøftelser om at afvikle coronapasset i løbet af maj og juni for andet end turisme og rejser.

“Passet har aldrig været en blomst, der er groet i vores have. Det er næsten overflødigt, når det gælder frisører og andre liberale erhverv, og coronapasset risikerer at fjerne en stor del af restauranternes og caféernes omsætning, da det besværliggør spontane besøg. Vi ved, at ca. 60 pct. af restaurantgæsterne beslutter sig samme dag til, om de vil gå ud at spise. Det bliver langt mere bøvlet med et pas. Derfor skal det afskaffes, så snart smitten er trykket i bund,” siger han.

Sektorpartnerskaberne skal nu udarbejde de nærmere retningslinjer for hvilke betingelser, restauranter, caféer, barer m.m. kan åbne under.

“VI skal have en lynhurtig afklaring af betingelserne, så alle forretningsdrivende kan være klar onsdag, og jeg er klar til weekendarbejde, for det skal gå stærkt,” siger Jakob Brandt.

Næste skridt må være at skabe fuld gennemskuelighed for, hvad eventbranchen kan regne med, mener han.

“Arrangørerne af koncerter, markeder og festivaler og herunder alle de mange virksomheder, der leverer til dem, ved stadig ikke, om de er købt eller solgt. Det samme gælder rejsebranchen og underleverandører til turistindustrien. De skal kunne planlægge deres arbejde, og det er afgørende, at der stadig er kompensationspakker, der understøtter dem, indtil restriktionerne helt kan fjernes, og efterspørgslen er vendt tilbage,” siger Jakob Brandt.

Ny analyse: 24.000 selvstændige tjener under fattigdomsgrænsen4.5.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mange selvstændige må næsten gå for lud og koldt vand, mens de kæmper for at få forretningen op at køre. 10 procent af de selvstændige tjener så lidt, at de tilhører den såkaldte lavindkomstgruppe. Det er der til sammenligning kun 2,3 procent af lønmodtagerne, der gør. Derfor er det vigtigt, at selvstændige får gode betingelser og det samme sikkerhedsnet som lønmodtagere, mener SMVdanmark.