SMVdanmark: Godt med større genåbning men skuffende at coronapasset består

Det er glædeligt, at Danmark åbner hurtigere op, men coronapasset vil stadig være den helt store sten i virksomhedernes sko. Kørekortsmodellen med stikprøver ville klart have været at foretrække. Desuden rummer nattens aftale om genåbning konkurrenceforvridende elementer, mener SMVdanmark.

Et bredt flertal har i nat forhandlet en yderligere genåbning af Danmark.

"Aftalen om endnu en yderligere genåbning er glædelig. Smittetallene er lave og under kontrol, så jeg er meget tilfreds med, at politikerne nu er blevet enige om at lempe restriktioner og lade danskerne tage et skridt mod en normal hverdag," siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Han glæder sig over, at man med aftalen allerede 14 dage efter første vaccinationsstik kan få adgang, som om man havde en negativ coronatest, men har også flere kritikpunkter.

"Det er skuffende, at de dele af dansk erhvervsliv, der er stærkt pressede på økonomien som fx restauranter, caféer og frisører fortsat skal agere corona-politi og tjekke deres kunders corona-pas. Vi hører fra mange medlemmer, at kundetilgangen ligger et godt stykke under normalen pga. udfordringer med passet, så det er stærkt uheldigt, at vi ikke fik en kørekortsmodel med stikprøver," siger Jakob Brandt.

Han peger også på, at aftalen forskelsbehandler virksomhederne.

"Et lille fitnesscenter, der ikke er bemandet, har ikke råd til at have en ansat stående i døren, og de kan derfor stadig ikke åbne. Det kan man derimod i idrætsforeningen, der har et fitnessrum. De må nemlig godt nøjes med én daglig kontrol af kundernes pas. Det er konkurrenceforvridende, og det bør så hutigt som muligt laves om," siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.