SMVdanmark: Godt med genåbning men den burde ske på én gang

Regeringens genåbningsplan er glædelig, men i lyset af det lave indlæggelsestal giver det ikke mening at forskelsbehandle brancher. Alt burde være åbnet på søndag. Det er svært at forstå, hvorfor fx et storcenter giver mindre smitte end fx en messe. Desuden sker genåbningen på en dag, hvor der skæres en stor luns af kundegrundlaget, fordi coronapaset ændres, mener SMVdanmark.

Hvis det står til regeringen åbner biografer, kulturtilbud og forlystelsesparker på søndag. Til gengæld må fx messer, større events og den sene servering på restauranter vente til 31. januar.

Den delvise genåbning glæder Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, men det ærgrer ham, at man ikke kan åbne alt på én gang.

”Her under tredje nedlukning har restriktionerne kæmpestor betydning for de erhverv, der fortsat begrænses. Samtidigt peger indlæggelsestallene på, at omikron er langt mildere, end vi frygtede. Så jeg har meget svært ved at forstå, hvorfor der ikke er dækning for en fuld genåbning. Jeg har også svært ved at tro, at det smitter mere at gå rundt til en messe end at gå rundt i et storcenter, så den forskelsbehandling der sker af erhvervene, er ikke i orden. Det er ikke fair, at en lille del af erhvervslivet igen må holde for,” siger han.

Han kvitterer dog positivt for, at der nu er en plan, så de virksomheder, der først får lov at åbne senere, kan gøre sig klar.

”Fx ser det ud til, at modeugen i starten af februar er reddet, og at arrangørerne godt kan give sig i kast med planlægningen,” siger han.

Han er dog bekymret over, at der i dag har vist sig et politisk flertal for, at coronapasset fra næste uge bliver forkortet med to måneder, hvis man kun har fået to stik. Det vil gøre ca. en halv mio. danskeres coronapas ugyldigt.

”Det betyder, at samme dag som man melder en genåbning ud, skærer man en kæmpe luns af kundegrundlaget for fx restauranter, caféer og andre steder, hvor man stadig skal kunne fremvise gyldigt coronapas. Dermed bruger man coronapasset som et pressionsmiddel til at få folk til at tage 3. stik, men dem der kommer til at betale, er igen erhvervslivet, som højst sandsynligt nu vil få færre kunder,” siger han.

SMVdanmark: Reformaftale er uambitiøs og med for mange fugle på taget21.1.2022 20:42:28 CET | Pressemeddelelse

Der er alt for få ekstra hænder i den nye aftale om en arbejdskraftsreform, der kun lige akkurat opvejer de 10.400 personer, som regeringen allerede har tabt i arbejdsstyrke, siden den tiltrådte. Aftalen indeholder dog isoleret set enkelte gode elementer, men desværre opvejes de gavnlige effekter langt hen ad vejen af de mindre hensigtsmæssige tiltag, mener SMVdanmark. At Folketinget skal stemme om mere udenlandsk arbejdskraft er godt, men selv hvis det munder ud i 10.000 flere på arbejdsmarkedet, er regeringen stadigt langt fra at løse de problemer, som virksomhederne står tilbage med i forhold til mangel på arbejdskraft.