SMVdanmark: Godt at regeringen tager ansvar og giver helt nødvendig yderligere hjælp til erhvervslivet

SMVdanmark vil gerne vise fuld opbakning til, at regeringen skærper corona-forholdsreglerne og vil samtidigt gerne kvittere for, at regeringen tager ansvar for situationen og lover, at kompensationsordningerne udvides.

I praksis er markedet for hele oplevelsesindustrien og eventbranchen nu dødt. Regeringens udspil om et kraftigt skærpet forsamlingsforbud på maks. 50 personer, gør det umuligt at få en ellers sund virksomhed til at løbe rundt, når folk ikke kan mødes og hygge sig til fx fester og bryllupper. Men danskernes sundhed er naturligvis det vigtigste, og Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, bakker op om regeringens beslutning og mener, den er nødvendig.

"Situationen er alvorlig, og vi må og skal bremse smitten i tide. Regeringen har vores fulde opbakning til de nye tiltag, der desværre er nødvendige. Jeg glæder mig dog over, at regeringen lægger op til, at vi alle holder hånden under de virksomheder, der er underleverandører til det festlige Danmark. De har været vanvittigt hårdt presset i månedsvis, og risikerer nu at bukke fuldstændigt under på grund af de nye corona-restriktioner. Jeg tænker på fx leverandører af mad og drikkevarer, lys- og lydanlæg, telte, transportable toiletter og rigtigt meget andet. De får nu formentligt intet at lave," siger han.

Han opfordrer til, at de nye hjælpepakker der bliver indført, bygger på en simpel vurdering af omsætningsnedgangen.

"For eventvirksomhederne skal vi tilbage til de regler, der eksisterede for hjælpepakkerne fra marts. Her skulle man dokumentere en omsætningsnedgang på 30-35 pct. afhængig af hvilken pakke, man søgte, set i forhold til omsætningen i en tilsvarende periode året før. Støtten skal gives helt tilbage til start-september, og denne gang skal det sikres, at også sæsonvirksomheder, som tjener størstedelen af deres omsætning på få måneder, også får den tilstrækkelige hjælp. Hvad der også er vigtigt er, at leverandørerne til de arrangementer, der ikke er private, fx firmajulefrokost og gymnasiefester, også bliver inkluderet af hjælpepakkerne," siger han.

SMVdanmark: En vigtig sejr for de små og mellemstore virksomheder28.10.2020 10:00:57 CETPressemeddelelse

Nattens aftale ikke alene forlænger, men forbedrer også de eksisterende kompensationsordninger for virksomheder, der er ramt af corona-restriktioner. SMVdanmark vil nu bidrage med bud på hvilke virksomheder, der må anses for at være de facto tvangslukkede og derfor kan gå i dvale. Samtidig opfordrer vi regeringen til at indkalde til trepartsdrøftelser for at give lønkompensationsordningen et eftersyn.

SMVdanmark: God hjælpepakke men den kommer syv måneder for sent13.10.2020 15:09:51 CESTPressemeddelelse

Langt om længe anerkender politikerne de tab, som oplevelsesindustrien har lidt under coronakrisen i forbindelse med private arrangementer uden for private hjem. Men hjælpen kommer alt for sent, mener SMVdanmark. For hjælpen er bundet op på, at man skal kunne dokumentere et tab forbundet med direkte salg til private fester og sociale begivenheder. Men ordrebogen har i månedsvis været tom, og virksomhederne kan derfor ikke dokumentere aflyste arrangementer, som aldrig er blevet booket.