SMVdanmark: Godt at ny bogføringslov giver tid til digital omstilling

Ny bogføringslov betyder, at de fleste virksomheder fremover skal leve op til nye krav om digital bogføring. Men loven bliver indført løbende, og giver dermed mindre virksomheder tid til at tilpasse sig. Desuden vil lovens effekt også blive evalueret løbende. Begge ting har SMVdanmark kæmpet for, og loven er nu til at leve med.

Den nye bogføringslov, der netop er blevet vedtaget i Folketinget, vil på sigt betyde, at alle virksomheders kvitteringer, bilag og papirer, der er relevante for regnskabet, skal scannes og opbevares digitalt.

Det vil kræve ressourcer for mindre virksomheder, men loven er bedre end frygtet, mener Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVdanmark.

”Det er altafgørende, at loven giver nok tid til at omstille processerne ude i virksomhederne og giver mulighed for at søge støtte til digitaliseringen, inden den træder i kraft. Det har vi kæmpet for, og det er glædeligt, at loven tager de hensyn,” siger han.

Regeringen havde med det første udkast til bogføringsloven oprindeligt lagt op til, at alle virksomheder med en omsætning over 300.000 kr. allerede fra starten af næste år skulle digitalisere deres bilag og opbevare dem digitalt. Men den endelige lov træder tidligst i kraft den 1. januar 2024 for anparts- og aktieselskaber og tidligst i 2026 for personligt ejede virksomheder.

Samtidig viderefører man puljen, der giver støtte til digitalisering af bogføringen som en del af SMV:Digital, og grænsen sænkes, så virksomheder med 1 årsværk kan få støtte, hvor kravet i dag er 2 årsværk.

”Alt i alt er det en lov, der er til at leve med. Når det er sagt, så er 300.000 kr. stadig en meget lav omsætningsgrænse. Men vi håber, at regeringens løfter om administrative besparelser kan kompensere for dette. Vi kommer i hvert fald til at følge arbejdet tæt,” siger Kasper Munk Rasmussen.

Gratis bogføringssystemer skal stadig kunne bruges

En af de største bekymringer hos SMVdanmark er, hvordan markedet for bogføringsløsninger vil udvikle sig. I dag kan mange små selvstændige benytte digitale bogføringsprogrammer, der er gratis i drift.

”Det er helt centralt for os, at den her lov ikke tvinger de mindste selvstændige ud i dyre løsninger og dermed øger de administrative byrder ved at drive virksomhed i Danmark. Derfor vil vi nøje følge med i, om der også i fremtiden vil være gratis digitale bogføringsløsninger til rådighed for de mindste virksomheder,” siger Kasper Munk Rasmussen.

Efter ønske fra bl.a. SMVdanmark er det nu aftalt som en del af loven, at der skal være en solid evaluering i god tid inden 2026, hvor det skal belyses, om der stadig er gratis-løsninger til rådighed, og hvordan implementeringen er gået. Her har politikerne mulighed for at justere loven, så den alligevel ikke træder i kraft for de personligt ejede virksomheder i 2026, ligesom man kan hæve omsætningsgrænsen fra de 300.000 kr., så de mindste virksomheder ikke bliver omfattet.

”Hele forudsætningen for bogføringsloven er, at den i sidste ende skal gøre det lettere for virksomhederne. Vi er derfor rigtig glade for, at politikerne nu har fået mulighed for at hive i håndbremsen, hvis det viser sig, at de negative konsekvenser er alt for store,” siger Kaper Munk Rasmussen.

Læs loven her.