SMVdanmark: Glædeligt at nystartede selvstændige nu også kan få kompensation

Iværksættere, der startede virksomhed fra 9. marts til 1. november 2020, kan nu også kan få kompensation. Det er glædeligt, at politikerne nu spænder et sikkerhedsnet ud under de iværksættere, der har trodset krisen og har haft modet til at forsøge at skabe vækst og nye arbejdspladser, men blev ramt hårdt af coronaens anden bølge. Dét skal der lyde en stor tak for, mener SMVdanmark.

Kastede man sig ud i livet som selvstændig, da sommersolen skinnede i 2020, og kort tid efter blev ramt af corona-restriktioner, var der frem til i går ingen hjælp at hente fra kompensationspakkerne. Kravet var, at virksomheden skulle være startet inden coronakrisen. Men det bliver nu ændret af et bredt flertal i Folketinget, har Erhvervsministeriet netop meddelt.

Dermed bliver det muligt for virksomheder, der er oprettet mellem 9. marts og 1. november 2020 at få adgang til de brede hjælpepakker. Det kræver dog, at den selvstændige har mindst én måneds omsætning at henvise til.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark har vedvarende omtalt problemet for politikerne og er rigtig glad for, at de har lyttet.

“Der skal lyde en stor tak fra mig. Det er afgørende for Danmark, at vi har et godt og sundt iværksættermiljø, og at vi giver de bedste betingelser for de tusindvis af virksomheder, der starter hvert år, også selvom vi befinder os midt i en coronakrise. Der er mange, der satsede deres sparepenge og blev selvstændige tilbage i 2020, blot for et par måneder efter at blive tvangsnedlukket eller pålagt andre restriktioner. De er kommet voldsomt i klemme med coronaens opblomstring. Jeg er derfor både glad og lettet over, at et stort flertal i Folketinget har været med til også at sikre hjælp til disse iværksættere,” siger han.

SMVdanmark: Glædeligt at skolerne åbner – erhvervslivet har brug for en fleksibel genåbning1.2.2021 18:19:42 CETPressemeddelelse

Det er en kæmpe lettelse for især de mindre virksomheder, at der nu bliver åbnet for skolerne før oprindeligt planlagt. For mindre virksomheder har ikke altid mulighed for at lade andre medarbejdere tage over for dem, der er forhindret. SMVdanmark vil gerne opfordre til, at regeringen også på andre områder vil bruge en mere fleksibel genåbningsplan, så de dele af erhvervslivet, der er hårdt ramt, men hvor smitterisikoen er lille, kan åbne før tid.