SMVdanmark: Giv kompensationspakkerne en opgradering

Regeringens forslag til nye restriktioner skal medføre, at kompensationsordningerne får en opgradering. De ramte virksomheder, typisk inden for oplevelseserhvervet, er tyndslidte og har ikke mere fedt på kroppen - derfor skal kompensationen øges, mener SMVdanmark, der også efterspørger en national udrulning af gratis selv-test.

Regeringen har netop foreslået restriktioner. Blandt andet tidlig stop for udskænkning på serveringsteder og nedlukning af bl.a. spillesteder og biografer.

I SMVdanmark er Jakob Brandt, adm. direktør, rigtig ærgerlig over, at det bliver nødvendigt med nye restriktioner så kort tid efter, at skolebørnene blev sendt hjem. Men hvis det sker, må der kompenseres, mener han.

”Vi er nu en krisesituation, hvor de ramte virksomheder er kørt helt ud til kanten. De har ikke mere økonomisk fedt på kroppen, og de er truet på deres eksistens. Så dette yderligere ryk i restriktionshåndtagene må og skal medføre, at vi giver kompensationsordningerne en opgradering. Både for dem, der bliver tvangslukket og dem, der i realiteten er blevet afskåret fra at drive en levedygtig forretning. Kompensationsordningerne skal medføre 100 pct. kompensation,” siger han.

Han opfordrer desuden til, at regeringen gennemfører en ny strategi med selvtest.

”Vi skal have rullet selvtest ud til danskerne. Regeringen bør sikre, at alle danskere skal kunne gå ned i supermarkedet eller på posthuset og tage gratis testsæt hjem. Så kan alle tage en test, inden de går på arbejde, og de kan tage en test, inden de skal til et arrangement, en fest eller lignende. Det vil begrænse smitten på en måde, der slet ikke belaster erhvervslivet, som det sker nu,” siger Jakob Brandt.

Han opfordrer også til, at hvis folketinget indfører restriktioner, så skal de først gælde fra søndag.

”Det er urimeligt, at man med så kort varsel må droppe sin 60 års fødselsdagsfest eller sit guldbryllup, og restauranter og catere står med madvarer, der er købt ind. Giv os og virksomhederne tid til at omstille os,” siger Jakob Brandt.

Endeligt glæder han sig dog over, at regeringen friholder dansk idrætsliv og fitness fra restriktioner.

”Danskerne har brug for at kunne dyrke deres motion og sport især i denne tid. Vi så sidste år, at tusindvis af danskere stoppede i idrætsforeningen eller det lokale fitnesscenter, da de blev tvangslukket, og mange af de medlemmer er stadig ikke kommet retur,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord24.6.2022 11:27:40 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne fond er gaven, vi ikke havde ønsket os. Men givet at det er den, vi får, så er det afgørende, at pengene gives som generelle fradrag og ikke tilskud. Ellers risikerer pengene at bliver tovtrækkeri mellem de store forurenere for til sidst at lande i en af de store forureneres lommer, mener SMVdanmark. Og selvom et højere beskæftigelsesfradrag som idé er god, vil det reelt ikke batte noget.