SMVdanmark: Giv kompensationspakkerne en opgradering

Regeringens forslag til nye restriktioner skal medføre, at kompensationsordningerne får en opgradering. De ramte virksomheder, typisk inden for oplevelseserhvervet, er tyndslidte og har ikke mere fedt på kroppen - derfor skal kompensationen øges, mener SMVdanmark, der også efterspørger en national udrulning af gratis selv-test.

Regeringen har netop foreslået restriktioner. Blandt andet tidlig stop for udskænkning på serveringsteder og nedlukning af bl.a. spillesteder og biografer.

I SMVdanmark er Jakob Brandt, adm. direktør, rigtig ærgerlig over, at det bliver nødvendigt med nye restriktioner så kort tid efter, at skolebørnene blev sendt hjem. Men hvis det sker, må der kompenseres, mener han.

”Vi er nu en krisesituation, hvor de ramte virksomheder er kørt helt ud til kanten. De har ikke mere økonomisk fedt på kroppen, og de er truet på deres eksistens. Så dette yderligere ryk i restriktionshåndtagene må og skal medføre, at vi giver kompensationsordningerne en opgradering. Både for dem, der bliver tvangslukket og dem, der i realiteten er blevet afskåret fra at drive en levedygtig forretning. Kompensationsordningerne skal medføre 100 pct. kompensation,” siger han.

Han opfordrer desuden til, at regeringen gennemfører en ny strategi med selvtest.

”Vi skal have rullet selvtest ud til danskerne. Regeringen bør sikre, at alle danskere skal kunne gå ned i supermarkedet eller på posthuset og tage gratis testsæt hjem. Så kan alle tage en test, inden de går på arbejde, og de kan tage en test, inden de skal til et arrangement, en fest eller lignende. Det vil begrænse smitten på en måde, der slet ikke belaster erhvervslivet, som det sker nu,” siger Jakob Brandt.

Han opfordrer også til, at hvis folketinget indfører restriktioner, så skal de først gælde fra søndag.

”Det er urimeligt, at man med så kort varsel må droppe sin 60 års fødselsdagsfest eller sit guldbryllup, og restauranter og catere står med madvarer, der er købt ind. Giv os og virksomhederne tid til at omstille os,” siger Jakob Brandt.

Endeligt glæder han sig dog over, at regeringen friholder dansk idrætsliv og fitness fra restriktioner.

”Danskerne har brug for at kunne dyrke deres motion og sport især i denne tid. Vi så sidste år, at tusindvis af danskere stoppede i idrætsforeningen eller det lokale fitnesscenter, da de blev tvangslukket, og mange af de medlemmer er stadig ikke kommet retur,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Reformaftale er uambitiøs og med for mange fugle på taget21.1.2022 20:42:28 CET | Pressemeddelelse

Der er alt for få ekstra hænder i den nye aftale om en arbejdskraftsreform, der kun lige akkurat opvejer de 10.400 personer, som regeringen allerede har tabt i arbejdsstyrke, siden den tiltrådte. Aftalen indeholder dog isoleret set enkelte gode elementer, men desværre opvejes de gavnlige effekter langt hen ad vejen af de mindre hensigtsmæssige tiltag, mener SMVdanmark. At Folketinget skal stemme om mere udenlandsk arbejdskraft er godt, men selv hvis det munder ud i 10.000 flere på arbejdsmarkedet, er regeringen stadigt langt fra at løse de problemer, som virksomhederne står tilbage med i forhold til mangel på arbejdskraft.