SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.

Et bredt politisk flertal har forhandlet en yderligere genåbning af Danmark, og selv om aftalen indeholder mange af de rigtige elementer, går det for langsomt, mener Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

"Politikerne har lyttet, men de handler desværre alt for langsomt. Aftalen er ellers et stort skridt mod et fuldt åbent Danmark. Danskerne, og især den hårdt pressede del af dansk erhvervsliv, fx restauranter, eventbranchen, små fitnesscentre og mange andre trænger virkelig til frihed og muligheden for at drive forretning på almindelige markedsvilkår igen. Desværre har det ekstreme forsigtighedsprincip igen fået lov at dominere aftalen, og lempelserne kommer alt for langsomt. Var de kommet en måned tidligere, var vi tilfredse,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Han henviser til, at coronapasset først begynder at blive udfaset for erhvervslivet til august, og han undrer sig over, hvad det er, vi prøver at opnå ved at bevare restriktionerne så længe.

”Vaccinationerne går over al forventning, antallet af indlagte rasler ned, og antallet af dødsfald er nærmest nul, så det er svært at se, hvad argumentet er for, at vi fortsat begrænser virksomhederne og danskerne. Oprindeligt var hensigten at forhindre dødsfald, og at sundhedsvæsenet gik i knæ. Det har vi opnået. Hvis hensigten nu er blevet, at vi skal forhindre, at folk bliver syge, er det jo bizart. Det er et livsvilkår, at der er sygdom, og med vaccinationerne er graden af sygdommens alvorlighed væsentligt sat ned,” siger han, og tilføjer:

“Når politikerne har besluttet, at de generelle kompensationsordninger skal ophøre 1. juli, så havde jeg forventet, at virksomheder herfra ikke længere skulle være underlagt restriktioner”.

Han noterer sig, at restauranter, caféer og andre serveringssteder får lov at holde åbent en time ekstra frem til midnat allerede fra næste uge, at åbningstiden øges fra midten af juli, at arealkravet forsvinder, og at mundbindet forsvinder. Det er samtidig et vigtigt element, at fitnesscentrene fra 1. august kan nøjes med stikprøvekontrol:

“Det kan være hårdt, især i sommervarmen, for alle de ansatte at gå rundt med mundbind i 8 timer, og de ekstra timer til restaurationsbranchen betyder også meget, så det er godt, at de restriktioner begynder at forsvinde fra på mandag. Det er også godt at der endelig er kommet dato for, hvornår de små og ubemandede fitnesscentre kan begynde at køre som normalt, men det er ingen hemmelighed, at vi gerne havde set det ske noget hurtigere. Centrene må køre på kvart kraft, og det går især hårdt ud over alle de motionister, der bor væk fra de store byer, og er afhængige af de små, lokale fitnesscentre,” siger han.

Politikerne har udskudt forhandlingerne om indrejse for turister til 16. juni. Det ærgrer Jakob Brandt sig også over.

“Ud over at coronapasset vil lægge en alvorlig dæmper på efterspørgslen, vil manglende turister også gøre det til at en trist sommer for store dele af erhvervslivet. Jeg vil på det kraftigste appellere til, at vi hurtigt lægger en plan for, hvordan vi får turister til landet igen,” siger han.

SMVdanmark: Reformudspil giver for lidt arbejdsstyrke7.9.2021 12:35:53 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens reformudspil ”Danmark kan mere I” rummer gode elementer, og det er positivt, at regeringen nu er kommet i gang med reformdagsorden. Dog gør det konkrete udspil for lidt for at afhjælpe manglen på arbejdskraft. Fx lavere dimmitendsats og ingen modregning i pensionen trækker i den rigtige retning, men der skal mere til. Og øget aktieskat er et grimt slag for virksomhederne. SMVdanmark ser frem til, at de kommende reformer leverer endnu flere sæt hænder til arbejdsstyrken.