SMVdanmark: Fornuftigt pensionsforslag men tvang er en uheldig glidebane

Der er meget ret og rimelighed i det udspil, som pensionskommissionen er kommet med, hvor den stigende levealder fordeles mellem længere pensionistliv og længere arbejdsliv. Men vi bekymrer os over de 80.000 personer, der vil forsvinde ud af arbejdsmarkedet, og hvad tvungen pensionsopsparing vil betyde for nystartede selvstændige. Forslaget skal derfor suppleres med bud på, hvordan vi øger arbejdsstyrken tilsvarende, mener SMVdanmark.

Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning har præsenteret sin rapport og anbefalinger til fremtidens pensionssystem.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, kvitterer for udspillet, hvor tiden på pension bliver lidt længere end tidligere.

”Det er et fair kompromis mellem generationerne. De unge får længere tid på pension, men de kommer også til at få et længere arbejdsliv, da deres levealder stiger. Jeg er dog bekymret for den arbejdsstyrke, vi kommer til at mangle. Jeg vil derfor kraftigt opfordre til, at de kommende forhandlinger finder flere veje til at få folk til at blive på arbejdsmarkedet, efter de har nået tilbagetrækningsalderen. Der findes et helt katalog af muligheder her, og det skal vi bruge,” siger han.

Et element i rapporten han til gengæld ikke bryder sig om, er forslaget om en tvungen opsparing på 3,3 pct., også for helt nystartede virksomheder.

”Især i en opstartsfase er pengepungen hos iværksætterne meget tynd, og i det hele taget kan man have en ret svingende indtjening. Så en fast tvangsopsparing kan blive et problem, især i en periode, hvor hver en krone tæller, når man skal opbygge sin forretning eller er ude i en krise. Så risikerer man at måtte gnave af egenkapitalen, og en tvangsopsparing gør virksomheden mere sårbar, og gør det sværere at få et lån i banken. Hvis vi går den vej, efterlyser jeg som minimum mere fleksibilitet, fx ved at indføre en fritagelsesperiode på 5 år for nystartede selvstændige,” siger han.

Selv om forslaget om 3,3 pct. i tvangs-pension måske ikke lyder voldsomt, så kan det blive en uheldig glidebane, mener Jakob Brandt.

”Det vil gøre det nemt for politikerne stille og roligt at skrue op for satsen, hvilket kan gøre det sværere og sværere for de pågældende virksomheder,” siger han.

** Rettelse til tidligere version ** Ny analyse: Hver tredje virksomhed bliver påtvunget nyt regnskabssystem2.5.2022 15:37:48 CEST | Pressemeddelelse

Over 100.000 mindre virksomheder vil stå over for en omstilling, hvis lovforslaget til ny bogføringslov bliver til virkelighed. Virksomhederne vil på sigt skulle håndtere og opbevare samtlige bilag digitalt – lige fra pizzakvitteringen til store indkøb. Men mange mindre virksomheder har ikke et digitalt regnskabssystem, der kan klare den opgave, viser ny analyse fra SMVdanmark, der blandt andet anbefaler politikerne at undtage de mindste virksomheder og fastholde en lang implementeringsperiode.

** Rettelse til tidligere version ** Ny analyse: Hver tredje virksomhed bliver påtvunget nyt regnskabssystem2.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SMVdanmark: Kodeks skal sikre penge på kontoen inden højst 30 dage28.4.2022 11:14:01 CEST | Pressemeddelelse

Alt for mange små virksomheder venter i månedsvis på deres betaling, når de leverer til store kunder. Erhvervsministeren har derfor taget initiativ til et nyt betalingskodeks, der skal forpligte store virksomheder til at betale deres regninger inden for maksimalt 30 dage. Det vil SMVdanmark gerne kvittere for. Men effekten af det frivillige kodeks skal følges tæt, og der skal følges op med lovgivning, hvis det ikke virker, understreger SMVdanmark.