SMVdanmark: Fornuftig uddannelsesaftale - men inddrag erhvervslivet

Dagens brede aftale om udflytning af uddannelser bliver godt modtaget i SMVdanmark. Men det er afgørende, at det bliver erhvervslivets behov, der skal styre, når det konkret skal afgøres, hvilke uddannelser, der skal flytte.

Et meget bredt flertal i Folketinget står bag en aftale om, at brede uddannelsesmuligheder ud i hele landet. Aftalen ligger tæt op ad det udspil, som regeringen kom med for ca. fire uger siden.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, hvoraf mange ligger uden for de store byer, er positiv over for aftalen.

”Mange af de små virksomheder ligger i landdistrikterne, og hvis de skal kunne skaffe den fornødne arbejdskraft, så skal der være gode muligheder for at bo, arbejde og uddanne sig i hele landet. Derfor er det glædeligt, at et meget stort flertal i Folketinget bakker op om, at vi sikrer bedre uddannelsesmuligheder i hele landet,” siger han.

Aftalen viser dog ikke, hvilke uddannelser de store uddannelsesinstitutioner skal flytte ud. Ifølge aftalen skal institutionerne lægge en plan, der efterfølgende skal godkendes af forligskredsen.

”Når partierne skal enes om, hvilke konkrete uddannelser, der skal ud i landet, er det afgørende, at de lader sig styre af erhvervslivets behov. De beslutninger må ikke træffes i en uddannelses-silo ovre i Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det er vigtigt, at uddannelsesressourcerne ikke bliver spredt for tyndt ud, og at de ikke fordeles efter, hvor det er bekvemt for uddannelsesinstitutionerne. De skal også tage hensyn til, at antallet af unge styrtdykker i årene, der kommer, så de nye uddannelsessteder må ikke ødelægge rekrutteringsmulighederne for de uddannelser, der allerede ligger der,” siger Jakob Brandt.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.