SMVdanmark: Forbud mod privates profit ved botilbud er en ommer

Regeringens udspil om, at private botilbud til fx svage unge eller psykisk syge ikke må kunne skabe et overskud, vil i sidste ende give færre og dårligere tilbud. I forvejen er profitten i branchen meget, meget lille. Og kommunerne laver også profit, det er bare usynligt, påpeger SMVdanmark.

Plejefamilier til unge og beskyttede boliger til psykisk syge er eksempler på botilbud, som regeringen nu vil forhindre, at private kan tilbyde med en profit. Argumentet er, at de penge ikke bør gå i private lommer, men skal bruges på endnu bedre tilbud. Men det er ren ideologi og vil blot begrænse kvaliteten af tilbudene for de svage, mener Mia Amalie Holstein, cheføkonom i SMVdanmark.

”Overskudsgraden for private, der udbyder tilbud på velfærdsområdet, er i dag blot knap to procent. Det er et meget, meget lille overskud sammenlignet med en række andre områder. Det er politisk bragesnak, når social- og indenrigsministeren siger, at ”udsatte borgere er sociale hæveautomater for private firmaer”, for vi har at gøre med en branche, hvis overskud er minimalt, og som i øvrigt er præget af ildsjæle, der ønsker at gøre en forskel, og som bestemt ikke gør det for pengenes skyld,” siger hun og fortsætter:

“Når det er sagt, er der selvfølgeligt brodne kar - både blandt de private og de offentlige. De bør ikke agere på dette marked, og dem skal vi have fat på. Men den rigtige metode er ikke at forbyde profit. Men i stedet at forbedre tilsynet,” siger hun.

Hun understreger, at enhver forretning har brug for et overskud.

”En virksomhedsejer skal have dækket den risiko, han eller hun løber, ved at investere i virksomheden, og for at få en forrentning, der som minimum svarer til, hvad man kan få andre steder. Det er hele forudsætningen for, at den private vil træde ind på markedet. Fjerner du den mulighed, fjerner du de private. Resultatet er, at de mennesker, der har allermest brug for hjælp, får færre tilbud at vælge imellem. Desuden har kommunen også en forrentning og en risikopræmie på de komunale botilbud. Det er bare gemt i kommunale kasser og er usynligt for folk. Så det er et rent politisk korstog, regeringen er ude i her,” siger Mia Amalie Holstein.

Hun undrer sig også over, hvor den tro kommer fra, at kommunen er så meget bedre end private aktører, når det gælder tilbud på velfærdsområdet.

”Det her forslag vil give kommunen et slags monopol på området, hvilket giver en mere ineffektiv sektor. Private aktører har en stor interesse i hele tiden at tænke innovativt og blive bedre og mere effektive. Det incitament har en kommunal aktør med monopolstatus ikke,” siger hun.

Hvis man er bekymret for, at der nogle steder kan være tale om for meget profit, dvs. en overnormal profit, bør det offentlige tværtimod øge konkurrencen på området fra andre private aktører. Dermed konkurrerer de profitten ned. Samtidigt bør de skærpe tilsynet med de brodne kar, der kan være i branchen, mener Mia Amalie Holstein.

SMVdanmark: God hjælpepakke men den kommer syv måneder for sent13.10.2020 15:09:51 CESTPressemeddelelse

Langt om længe anerkender politikerne de tab, som oplevelsesindustrien har lidt under coronakrisen i forbindelse med private arrangementer uden for private hjem. Men hjælpen kommer alt for sent, mener SMVdanmark. For hjælpen er bundet op på, at man skal kunne dokumentere et tab forbundet med direkte salg til private fester og sociale begivenheder. Men ordrebogen har i månedsvis været tom, og virksomhederne kan derfor ikke dokumentere aflyste arrangementer, som aldrig er blevet booket.