SMVdanmark: Digitaliseringsudspil letter administrative byrder

I den nye digitaliseringsstrategi for Danmark er der lagt op til lettelser for de små og mellemstore virksomheder, b.la. ved at de obligatoriske indberetninger samles ét sted og i højere grad automatiseres. Det vil have en mærkbar betydning for mange SMV’er, som årligt i snit bruger 70.000 kr. pr. virksomhed i arbejdstid på fakturahåndtering og indberetning til myndighederne.

Der er flere pletskud i den nye digitaliseringsstrategi, som regeringen netop har præsenteret, mener Lasse Lundqvist, konsulent og cyberekspert i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Strategien leverer noget af det, der står øverst på virksomhedernes ønskeseddel, nemlig at der skal etableres én digital indgang til indberetninger og frister i det offentlige. Så får virksomhederne et overblik og skal ikke bøvle med at indsende dokumentation som fx årsregnskaber, moms og skatteregnskab via forskellige kanaler. Så initiativet - kaldet MinVirksomhed - er godt tænkt. Det vil i højere grad give danske SMV’er rum til at fokusere på virksomhedsdriften. Vi foreslog det i vores nylige iværksætterudspil, så jeg er meget glad for, at vi er blevet hørt,” siger han.

Indberetninger, afrapportering og kontakt til de offentlige myndigheder kostede sidste år de små og mellemstore virksomheder, hvad der svarer til næsten 35.000 fuldtidsansatte, der kun arbejdede med indberetninger til staten.

”Det betyder, at SMV’erne bruger mindre tid på selve driften af virksomheden, hvilket spærrer for mere udvikling og vækst. Digitaliseringsstrategiens fokus på at lette den byrde er meget velkommen,” siger Lasse Lundqvist.

Guldgrube i de offentlige data

I regeringens digitaliseringsstrategi fremgår det også, at danske virksomheder i fremtiden vil få lettere adgang til viden og data fra forskere og myndighederne, hvilket SMVdanmark også tidligere har forslået, fortæller Lasse Lundqvist. Han er meget glad for, at lettere adgang til data er en del af strategien.

”Der ligger en guldgrube af data hos de offentlige myndigheder og institutioner, som kan have stor værdi for virksomhederne og dermed for samfundet som helhed. Det kan fx gøre det lettere for revisorer, der skal tjekke hvidvask, eller for virksomheder der arbejder med digitale løsninger, fx regnskabsanalyse. Men dataanvendelsen skal selvfølgelig ske under etiske hensyn og ansvarlige forhold,” siger han.

SMV’er halter på sikkerhed

Endeligt vil digitaliseringsstrategien øge SMV’ernes cybersikkerhed.

”De mindre virksomheder har et efterslæb, når det gælder cybersikkerhed, sammenlignet med de store virksomheder. Under coronakrisen har danske virksomheder været tvunget til hurtigst muligt at omstille sig til at kunne arbejde digitalt, hvilket faktisk har været positivt, men det har paradoksalt nok også åbnet flere cybersikkerhedshuller blandt danske SMV’er. Derfor er det vigtigt, SMV’erne får den rette hjælp og økonomisk støtte til bedre cybersikkerhed. Det har digitaliseringsstrategien også tænkt ind ved hjælp af flere puljemidler,” siger Lasse Lundqvist.

SMVdanmark: Fornuftigt pensionsforslag men tvang er en uheldig glidebane4.5.2022 09:47:30 CEST | Pressemeddelelse

Der er meget ret og rimelighed i det udspil, som pensionskommissionen er kommet med, hvor den stigende levealder fordeles mellem længere pensionistliv og længere arbejdsliv. Men vi bekymrer os over de 80.000 personer, der vil forsvinde ud af arbejdsmarkedet, og hvad tvungen pensionsopsparing vil betyde for nystartede selvstændige. Forslaget skal derfor suppleres med bud på, hvordan vi øger arbejdsstyrken tilsvarende, mener SMVdanmark.

** Rettelse til tidligere version ** Ny analyse: Hver tredje virksomhed bliver påtvunget nyt regnskabssystem2.5.2022 15:37:48 CEST | Pressemeddelelse

Over 100.000 mindre virksomheder vil stå over for en omstilling, hvis lovforslaget til ny bogføringslov bliver til virkelighed. Virksomhederne vil på sigt skulle håndtere og opbevare samtlige bilag digitalt – lige fra pizzakvitteringen til store indkøb. Men mange mindre virksomheder har ikke et digitalt regnskabssystem, der kan klare den opgave, viser ny analyse fra SMVdanmark, der blandt andet anbefaler politikerne at undtage de mindste virksomheder og fastholde en lang implementeringsperiode.

** Rettelse til tidligere version ** Ny analyse: Hver tredje virksomhed bliver påtvunget nyt regnskabssystem2.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse