SMVdanmark: Dejligt med stor genåbning men reelt et farvel til festivaler

Nattens aftale er en glædelig nyhed og fjerner uhensigtsmæssige restriktioner. Men det rammer arrangører og underleverandører hårdt, at festivaler reelt bliver umulige at gennemføre, og der mangler en udmelding om, hvad eventbranchen kan se frem til af kompensation. Det samme gælder oplevelsesindustrien, når det gælder vaccinerede turister, mener SMVdanmark.

Stort set hele Folketinget besluttede i nat at fremrykke genåbningen ganske mærkbart.

“Jeg er glad for, at vi nu åbner nogle af de sidste dele af erhvervslivet, og at skolebørnene endeligt kan være fuldtallige på skolerne igen. Og jeg er rigtig glad for, at det er farvel til den tåbelige restriktion, som kravet om bordbestilling var. Så politikerne skal have tak for, at de endeligt forholder sig til de lave smittetal og åbner op. Forsigtighedsprincippet har styret politikerne længe nok,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

“Men der er flere ting i aftalen, der gør, at den kun lige akkurat består sin eksamen. Reelt er reglerne et farvel til sommerens festivaler. Det vil jeg kalde overforsigtigt, når vi kan se, at alle over 50 år ganske snart vil være vaccineret. Jeg er bekymret for, at der politisk laves samme fejl som i fjor, da der først blev lavet rejseregler, som stoppede salget af charterrejser, men efter få uger ændret igen, da smittetallene alligevel udviklede sig gunstigt, men der var alle rejser blevet aflyst,” siger han.

Farvel til festivaler betyder også, at der er en hel underskov af leverandører, der rammes.

Det rammer ikke kun arrangørerne hårdt, men også alle de mange underleverandører, der står for alt det praktiske, lige fra lys, lyd, scene til fadølslevering og toiletvogne. Deres økonomi har været lagt på is siden marts sidste år, og de havde håbet på en højsæson, der kunne gnave bare lidt af det underskud, de har opbygget. Så det er helt afgørende, at de nu bliver kompenseret. Også med den forståelse, at de tjener langt størstedelen af deres omsætning hjem i sommermånederne,” siger Jakob Brandt.

Han efterlyser også noget af det, som aftalen ikke indeholder.

“Det er stadig helt uafklaret, hvad der skal ske med rejserestriktioner og muligheden for, at vaccinerede turister igen kan besøge Danmark. Det er helt afgørende for oplevelsesindustrien i især København, at der igen kommer turister og bruger penge på restauranter, hoteller og fx går på museum. Også her er der en kæmpe underskov af leverandører, der er afhænge af den omsætning, der kommer fra turister,” siger han.

Ny analyse: 24.000 selvstændige tjener under fattigdomsgrænsen4.5.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mange selvstændige må næsten gå for lud og koldt vand, mens de kæmper for at få forretningen op at køre. 10 procent af de selvstændige tjener så lidt, at de tilhører den såkaldte lavindkomstgruppe. Det er der til sammenligning kun 2,3 procent af lønmodtagerne, der gør. Derfor er det vigtigt, at selvstændige får gode betingelser og det samme sikkerhedsnet som lønmodtagere, mener SMVdanmark.