SMVdanmark: De små virksomheders vilkår skal stå centralt i valgkampen

At bringe virksomhederne så sikkert som muligt gennem energikrisen skal være det vigtigste punkt på folketingskandidaternes to-do liste. De skal se på barrierer som fx tunge administrative byrder, mangel på kvalificeret arbejdskraft og høje skatter, afgifter og gebyrer. For uden et stærkt og levedygtigt erhvervsliv vil der ikke være finansiering til velfærdssamfundet, mener SMVdanmark.

Statsminister Mette Frederiksen har udskrevet folketingsvalg til afholdelse d. 1. november.

I SMVdanmark ser adm. direktør Jakob Brandt frem til en valgkamp, der i høj grad skal handle om de små og mellemstore virksomheders vilkår.

“De mindre virksomheder har været gennem en coronakrise, en forsyningskrise, og nu står de midt i en energikrise. Mange af dem har en tyndslidt økonomi og ser frem mod strenge tider. Så det er helt afgørende, at det kommende Folketing sikrer, at virksomhederne får de bedste betingelser for at virke. Med så få snubletråde som muligt,” siger han.

Han ønsker, at valgkampen skal centrere sig om erhvervslivets udfordringer, og han peger på nogle af de store dagsordener.

“Vi har spurgt de små og mellemstore virksomheder, og deres største udfordringer er: Alt for mange administrative byrder, stram regulering og krav om indberetninger til myndighederne, mangel på kvalificeret arbejdskraft og høje skatter, afgifter og gebyrer. Jeg ser frem til, at politikerne i valgkampen kappes om, hvem der vil gå længst for at gøre noget ved erhvervslivets udfordringer. For uden et velfungerende erhvervsliv, der har de bedste betingelser, er der ikke penge til flere sygeplejersker, flere pædagoger, Arnepension og alt det andet, som politikerne gerne vil give vælgerne,” siger han.

99 pct. alle danske virksomheder er små eller mellemstore, og mange af dem spiller en nøglerolle i de lokale samfund.

“Ud over de mindre virksomheders økonomiske betydning for Danmark, er virksomhederne med til at holde lokalsamfundene sammen. Det er den lokale smedevirksomhed, der træder til, når jobcenteret har en langtidsledig, der skal hjælpes ind på arbejdsmarkedet eller den lokale tømrer, der gratis vedligeholder fodboldklubbens tribune. De er hjertet i lokalsamfundet og rygraden i Danmark, og deres eksistens er af afgørende betydning. Også derfor forventer jeg, at alle folketingskandidater er uhyre bevidste om, hvordan det står til med de lokale virksomheder. Vi hjælper i hvert fald meget gerne med viden og forslag, der kan klæde erhvervsvenlige kandidater på,” siger Jakob Brandt.

Ny analyse: SOSU-medarbejdere slår ny rekord i sygefravær27.10.2022 10:34:24 CEST | Pressemeddelelse

Med knap 21 årlige sygedage har de danske social- og sundhedsansatte slået deres rekord og har aldrig haft et så højt sygefravær som nu. Det svarer til, at en typisk SOSU er syg en hel måned om året. Der er dog stor kommunal variation. I Brønderslev har SOSU’erne 25,4 sygedage og i Egedal har de 15,4. Der er et kæmpe potentiale for at øge bemandingen i plejesektoren ved at gøre noget ved sygefraværet, mener SMVdanmark.