SMVdanmark: 4 ud af 10 nordjyske virksomheder kalder nedlukningen en overreaktion

I en spørgeskemaundersøgelse blandt SMVdanmarks medlemmer i de syv nedlukkede samt tilstødende kommuner, svarer knap 40 procent, at de finder regeringens tiltag i Nordjylland for ”en overreaktion”. Mange virksomheder er frustrerede over uklare regler og selv med kompensationspakker, skal virksomhederne selv samle en stor del af regningen op, vurderer SMVdanmark.

”Vi hører fra mange af vores nordjyske medlemsvirksomheder, at mens de bestemt bakker op om regeringens beslutning om at nedlukke en række kommuner, så er der også en stor frustration over den uklare kommunikation fra myndighederne, de firkantede regler og ikke mindst regningen, der følger med,” siger Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark som forklaring på, at fire ud af ti virksomheder i en spørgeskemaundersøgelse blandt SMVdanmark medlemmer i det nordjyske, kalder det en overreaktion at regeringen kraftigt har anbefalet, at medarbejdere ikke krydser en kommunegrænse på vej til arbejde.

Ifølge undersøgelsen mener fem procent, der er for få restriktioner, 25 procent finder tiltagene passende, mens 39 procent mener, regeringens tiltag mod coronasmitte i Nordjylland for er en overreaktion.

”Det hører selvfølgelig også med, at virksomhederne skal have penge op af lommen, hver gang en medarbejder bliver hjemme. Det er bestemt ikke en gratis omgang for virksomhederne. De skal betale 10-25 pct. af lønnen og måske have ekstra udgifter til overarbejde, hvis de tilbageblivende skal arbejde over. Det ville give mindre frustration, hvis man – som vi foreslår - kunne sende medarbejderne hjem på dagpenge uden at afskedige dem, evt. på en midlertidigt forhøjet dagpengesats,” siger Mia Amalie Holstein.

Endeligt kan det også have påvirket svarene, at der ikke er tale om lov, men om en ”kraftig opfordring”, der ikke dækker virksomhederne juridisk, men Mia Amalie Holstein.

”Det er svært at være virksomhed, når man ikke har et krav eller et påbud at læne sig op ad. Force majeur-reglerne træder ikke i kraft, og virksomhederne overlades selv til at foretage valget mellem at holde virksomheden kørende for at sikre dens overlevelse, selvom de kan risikere at blive udskammet i lokalsamfundet og tage de økonomiske tilbageslag, en nedlukning medfører,” siger hun.

174 virksomheder har besvaret undersøgelsen mellem fredag d. 6. november og mandag d. 9. november. Bemærk at undersøgelsen alene siger noget om SMVdanmarks medlemmer, og derfor ikke er repræsentativ for Nordjylland som helhed.

SMVdanmark: Glædeligt at nystartede selvstændige nu også kan få kompensation21.1.2021 11:44:40 CETPressemeddelelse

Iværksættere, der startede virksomhed fra 9. marts til 1. november 2020, kan nu også kan få kompensation. Det er glædeligt, at politikerne nu spænder et sikkerhedsnet ud under de iværksættere, der har trodset krisen og har haft modet til at forsøge at skabe vækst og nye arbejdspladser, men blev ramt hårdt af coronaens anden bølge. Dét skal der lyde en stor tak for, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.