Smoke-it mener ikke, at man reklamerer i strid med reglerne

Smoke-it har gennem de sidste 2 år været i dialog med Forbrugerombudsmanden vedrørende reglerne for reklamering for e-cigaretter. Vi har i dette forløb på Forbrugerombudsmandens foranledning foretaget en række ændringer af vores kommunikation med henblik på at imødekomme kravene, herunder lukket nyhedsbrev, Instagram og Facebook. Dette uagtet at stort set alle vores konkurrenter fortsætter disse aktiviteter uhindret. Vi har nu konstateret, at Forbrugerombudsmanden alligevel har valgt at politianmelde Smoke-it – formentlig som den eneste e-cigaretforhandler - for ulovlig reklame.

Vi er af den klare opfattelse, at vi i enhver henseende handler indenfor lovens rammer.

I dag sondrer forbrugerne ikke mellem køb i specialbutikker og køb på nettet.

Det giver således ikke mening, at de informationer, som vi lovligt giver i vores fysiske butikker, ifølge Forbrugerombudsmanden, er ulovlige, hvis vi giver de selvsamme informationer i vores netbutik. I bestræbelserne på at finde en mindelig ordning, har vi som nævnt nedlagt udsendelse af nyhedsbrev og lukket Facebook og Instagram. Da det har været vanskeligt at få konkrete tilbagemeldinger fra Forbrugerombudsmanden, har vi derudover indført en ”advarsel”, således at forbrugere, før de når ind på vores hjemmeside, informeres om, at der kan forekomme reklame, hvis de vælger at gå ind på siden.

Det er lovligt at drive en hjemmeside med salg af e-cigaretter, men Forbrugerombudsmanden har krævet, at vi ændrer navnet på vores hjemmeside, således at ”Smoke-it” fremover ikke indgår i domænenavn eller anvendes på hjemmesiden. Vi har anvendt navnet på hjemmesiden i mere end 10 år. Det vil selvsagt skabe stor forvirring, hvis vi nu ændrer navnet til noget andet. Det giver i øvrigt ikke mening at hævde, at en hjemmeside med domænet www.smoke.it.dk i videre udstrækning opfordrer til køb af e-cigaretter end tilfældet ville være med en hjemmeside med et andet indarbejdet navn. Det er helt almindeligt i detailhandlen og i e-cigaretbranchen, at en virksomhed anvender samme navn på fysiske butikker og online.

Vi imødeser anmeldelsen og vil under sagen redegøre for vores synspunkter.

Kontakter

For yderligere information kontakt venligst administrerende direktør Jens Andersen på telefon nummer 26 27 07 07.

Smoke-it ApS
Erhvervsparken Klank 3
8464 Galten

Information om SMOKE-IT

SMOKE-IT
Erhvervsparken Klank 3
8464 Galten

Om Smoke-it

Smoke-it har været i markedet for e-cigaretter i mere end 10 år. Det er i dag Danmarks største kæde af specialforretninger med over 25 butikker i hele landet. Kunderne er i vid udstrækning tidligere rygere, der konstaterer, at der er færre gener ved e-cigaretter end ved rygning.

Følg pressemeddelelser fra SMOKE-IT

Flere pressemeddelelser fra SMOKE-IT

SMOKE-IT udbetaler en kvart million i ”Covid-19 bonus”2.6.2020 08:30:00 CESTPressemeddelelse

Coronavirus har vendt op og ned på de flestes hverdag, og SMOKE-IT’s ansatte er ingen undtagelse. De skærpede krav og sikkerhedsforanstaltninger har skabt udfordringer for de butiksansatte, og det har krævet hårdt arbejde at få det hele til at fungere. SMOKE-IT’s ledelse havde ingen positive forventninger, men håbede selvfølgelig på det bedste, og i fredags kunne de så med glæde meddele medarbejderne, at krisen ikke har været så negativ som forventet.

Data blev leveret 18. november 2019, men hvor bliver ”Danskernes rygevaner” af?19.5.2020 10:24:29 CESTPressemeddelelse

Imens de fleste fokuserer på andre ting, løber e-cigaretbranchen og forbrugerne af e-damp panden mod muren. Behandlingen af lovforslaget, der blandt andet indeholder et forbud mod al anden smag en tobak og mentol i væsker til e-cigaretter, er blevet udsat. Selvom udsættelsen er vigtig, har både forbrugerforeningen og branchen brug for data fra Danskernes rygevaner 2019, for at kunne følge med i, og for at kunne dokumentere udvikling og tendenser i forbindelse med danskernes forbrug af e-damp.

Politiet lukkede SMOKE-IT’s butik i Hjørring6.5.2020 08:47:16 CESTPressemeddelelse

Lørdag ved middagstid dukkede betjente uanmeldt op i SMOKE-IT’s butik i Metropol Shopping Center i Hjørring og gav besked om, at butikken straks skulle lukke. Pga. coronasituationen skal de fleste butikker i landets storcentre nemlig holde lukket, og derfor mente betjentene, at SMOKE-IT brød reglerne. Butikkens ansatte valgte at lukke ned, men efter en halv time og en lovning om en undskyldning, kunne han atter åbne butikken.