Småt med social ansvarlighed under de danske juletræer

Danskerne er mindre optaget af børnearbejde og miljøhensyn end resten af Europa

København, 7. december 2015

Når danskerne kaster sig ud i den årlige juleshopping, er det småt med den sociale ansvarlighed. Det viser en ny Europæisk undersøgelse fra Deloitte. Her scorer danskerne konsistent lavere end resten af Europa, når det gælder bekymringen for børnearbejde, miljøpåvirkninger og farlige arbejdsforhold. Vi kunne gøre en forskel, hvis vi ville, mener ekspert.

”Det kan godt være, at vi køber ulandskalendere og giver geder til Afrika, men derefter er det generelt småt med at omsætte ord til handling. I hvert fald viser nye tal, at det ikke er nemt at spore ansvarligheden under de danske juletræer,” siger partner i Deloitte Helena Barton, der rådgiver virksomheder om risikostyring og samfundsansvar.

Selv om Danmark geografisk set er langt væk fra de lande, der er hårdest ramt af miljøsvineri og dårlige arbejdsforhold, har vores adfærd som forbrugere stadig en stor påvirkning, mener Helena Barton:

”Da vi er et af de mest forbrugende lande per indbygger på hele kloden, kan vi naturligvis ikke sige os fri for, at vores indkøbsmønstre har en meget stor påvirkning. Når vi køber ind hos de virksomheder, der arbejder systematisk med at sikre ordentlige vilkår hos deres leverandører, er vi absolut med til at gøre en forskel,” siger hun.

For nylig viste en Deloitte-undersøgelse, at 19 millioner mennesker i verden arbejder under slavelignende forhold. De varer, de producerer, kan sagtens ende under de danske juletræer, påpeger Helena Barton:

”Globale virksomheder har ofte et finmasket net af underleverandører spredt ud over hele verden. På trods af formelle kontrakter og opfølgende kontrolbesøg kan uansvarlige arbejdsforhold være svære at opdage. Dermed kan f.eks. elektronik og legetøj produceret af slaver eller børnearbejdere meget let ende under danskernes juletræer. Det ville faktisk være naivt at tro, at de ikke gør det,” siger hun.

59 pct. af europæerne undgår at købe produkter, der ikke er miljømæssigt bæredygtige. Det gør kun 39 pct. af danskerne.

På samme måde siger 57 pct. af europæerne, at de ikke køber produkter, der er produceret under dårlige arbejdsforhold i udviklingslande. Det gør kun 44 pct. af danskerne.

I hvor høj grad er du enig i nedenstående udsagn?

Jeg køber ikke produkter, der involverer børnearbejde

Danmark: 53 pct.

Europa: 65 pct.

Jeg køber ikke produkter, der er produceret under dårlige arbejdsforhold i udviklingslande

Danmark: 44 pct.

Europa: 57 pct.

Jeg undgår at købe produkter, der ikke er miljømæssigt bæredygtige

Danmark: 39 pct.

Europa: 59 pct.

Jeg undgår at købe produkter med en væsentlig CO2-indvirkning på miljøet

Danmark: 36 pct.

Europa: 56 pct.

Om undersøgelsen:

Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i hele Europa. Mere end 14.000 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark.

hbarton@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Helena Barton er partner i Deloitte og ekspert i virksomheders samfundsansvar og risikostyring.