Småskalapakke giver håb for små fødevarevirksomheder

Landbrug med salg via egen gårdbutik eller direkte til lokale butikker, restauranter eller storkøkkener får det nemmere med den nye småskalapakke, der er vedtaget i dag.

Derfor vækker det stor glæde hos Økologisk Landsforening, at politikerne nu endelig har vedtaget en småskalapakke med en stribe initiativer, der skal sikre bedre muligheder for småskalaproducenter.

- Det er noget, vi sammen med Lejre Kommune har arbejdet på i et par år, godt hjulpet på vej af interessen i kokkemiljøet, hvor Christian Puglisi blandt andre har markeret sig. Vi skal sikre økonomisk grundlag for alsidige produktioner, der arbejder fra jord til bord, og deres hverdag skal være nemmere, fortæller Sybille Kyed, der er landbrugspolitisk chef i Økologisk Landsforening.

Økologisk Landsforening og Lejre kommune udgav sidste efterår deres egen småskalapakke. Den blev formuleret med indspil fra foreningens udvalg for gårdbutikker og direkte salg, diverse små fødevareproducenter og kokken Christian Puglisi.

Småskalalandbrugene bidrager til at skabe vækst og beskæftigelse i landdistrikterne og spiller en unik rolle i forhold til en styrket konkurrencedygtig, innovativ og markedsdrevet dansk økologisk sektor.

Småskalaproducenterne:

• skaber liv og arbejdspladser både på landet og i byen

• leverer produkter, der er en forudsætning for det gastronomiske miljø – især i de større byer og er dermed en vej til at tilfredsstille det stadig større antal turister og besøgende, der forventer en kulinarisk oplevelse, når de besøger Danmark.

• skaber produktudvikling og innovation – hvordan ville sortimentet af øl have set ud i Danmark, hvis det ikke var for det store antal mikrobryggerier?

Men de mindre økologiske fødevareproducenter, der selv står for afsætning af deres produkter, kommer nemt i klemme i indretningen af reglerne for danske fødevareproducenter, fordi reglerne er formuleret med helt andre aktører for øje. Det har gjort det svært at forstå reglerne, der ikke matcher produktionsforholdene – og dermed at få et økonomisk grundlag for produktionen, der også bliver underlagt en større kontrolbyrde, end de store producenter. Resultatet er, at vi går glip af nye spændende produkter og arbejdspladser og liv på landet.

De færre kontrolbesøg, der er en del af småskalapakken, er en kæmpe lettelse for Johanne Schimming fra Hegnsholt Hønseri lidt uden for Lejre.

- Jeg har et år oplevet at få op til 15 meldte og uanmeldte besøg. Når man har en lille virksomhed, hvor man også har bopæl, er det en stressfaktor at skulle smide alt, hvad man har i hænderne, hver gang der kommer kontrolbesøg. Derfor sætter jeg stor pris på, at de nu kan blive samlet, siger Johanne Schimming.

Kontaktinformationer:

Marendine Ladegaard, Pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 2016 4434

Ny rapport: Pesticidrester i mere end halvdelen af ikke-økologisk frugt og grønt4.12.2019 09:29:54 CETPressemeddelelse

Økologi er langt det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af pesticider i sin mad. Det fastslår Fødevarestyrelsens netop offentliggjorte årlige pesticidrapport, som igen viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i butikkerne. Det er forståeligt, at stadig flere danskere handler ud fra et forsigtighedsprincip og vælger økologi fremfor at satse på, at pesticidrester er uskadelige, mener formand for Økologisk Landsforening.

Aftale om vandmiljø sikrer investeringer i økologi25.11.2019 12:42:16 CETPressemeddelelse

Økologisk Landsforening ser positivt på de nye investeringer i økologisk landbrug og markedsudvikling, der er medtaget i den kvælstofaftale, som regeringen netop har indgået med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet. Aftalen, som skal sikre en styrket indsats mod kvælstofforurening, indeholder midler til økologisk markedsudvikling, samt støtte til nye investeringer i økologiske kvægstalde og andre forbedringer for klima, dyrevelfærd og konkurrencedygtighed.

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.