Smarte sportsbyer stævnede hinanden i København

IOC-præsident, Thomas Bach, åbnede Smart Cities & Sport Summit 2021 med en coronafiseret version af det olympiske motto; Higher – stronger – together. De sidste dage har sportens byer diskuteret og netværket i København for sammen at sætte barren højere og komme op med stærkere set-up.
Thomas Bach til Smart Cities & Sport Summit 2021 i København. Fotokredit: Lars Møller

PRESSEMEDDELELSE PÅ VEGNE AF DIF, KØBENHAVNS KOMMUNE, WONDERFUL COPENHAGEN OG SPORT EVENT DENMARK.

Sportsbyer og deltagere fra hele verden har de seneste to dage bevæget København, og København har bevæget deltagerne på konferencen Smart Cities & Sport Summit 2021. Smart Cities & Sport Summit blev afholdt i et partnerskab mellem Københavns Kommune, Wonderful Copenhagen, Sport Event Denmark og Danmarks Idrætsforbund.

”Den olympiske bevægelse og København deler mange værdier som for eksempel fokus på sund livsstil, klima og bæredygtighed. Og jeg tror, jeg kan tale for os alle, når jeg siger, at det er dejligt at være tilbage i skønne København,” sagde Thomas Bach, præsident for IOC, i sin tale ved åbningen af konferencen. For Bach og mange af de andre deltagere var det et gensyn med København.

”I DIF kæmper vi for at gøre Danmark til verdens mest idrætsaktive nation, og her kigger vi ikke kun på medlemmer i idrætsforeningerne. Vi kigger også på fx de selvorganiserede i diverse idrætsfællesskaber og på de borgere, der er aktive under transport. Vi håber, at denne konference har inspireret andre storbyer til at sikre flere aktive borgere og vist Danmark som et idrætsligt foregangsland,” siger Hans Natorp, formand for DIF.

”I foreningsidrætten ønsker vi os flere idrætsfaciliteter i København. Det er ingen hemmelighed. Men kigger vi ud i den store verden, så er vores hovedstad en foregangsby, når det handler om fysisk aktive borgere. I hvor mange byer taler man om ’rush hour’ på cykelstierne, når borgerne skal til og fra arbejde? Og hvor mange storbyer kan prale af havnebassiner med rent vand til vandsport?” spørger Hans Natorp.

I 2009 blev Rio tildelt OL-værtskabet i netop København, og siden har byen lagt grund til flere andre internationale møder, seminarer og konferencer. Hver gang byen er vært for både konferencer og sportevents, er det en oplagt mulighed for at vise de internationale gæster, hvordan Danmark griber værtsrollen an.

”I Danmark er vi først og fremmest super gode til at samarbejde omkring værtskaber. Værtsbyer, forbund og Sport Event Denmark har gennem de seneste næsten 15 år inviteret sportens verden ind til både store, internationale mesterskaber og konferencer. For mange af denne konferences deltagere var det et gensyn med København, og det er dejligt bekræftende at opleve deres anerkendelse af Danmark i værtsrollen,” siger Lars Lundov, direktør i Sport Event Denmark og bakkes op af Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen:

“Det er en stor anerkendelse af hovedstaden som international destination for både events og kongresser, at København kunne lande værtskabet af Smart Cities & Sport Summit 2021. Vi har inddraget værtskabet i vores arbejde med at genstarte hovedstadens turisme. Både ved at bruge konferencen til at promovere hovedstaden som international eventdestination og til at videreudvikle vores arbejde med at maksimere effekten af events. Eksempelvis ved at bygge bro mellem konferencen og danske startups, som har fået mulighed for at pitche deres produkter og løsninger over for konferencens deltagere.”

Hans Natorp, formand, DIF. Mobil: 31444015
Lars Lundov, direktør, Sport Event Denmark. Mobil: 40314855
Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør, Wonderful Copenhagen. Via Uffe Hartmann, Head of Corporate Communications . Mobil: 21739890

Partnerfrise