Smart maskine, som presser flamingo, sikrer virksomhed initiativpris

Hørve-virksomheden Shark Compactors A/S har opfundet en pressemaskine, der reducerer transporten af flamingo væsentligt - til gavn for både økonomien og klimaet. Derfor modtager virksomheden DI Vestsjællands Initiativpris 2021
Fra højre: Værkfører Christian Vistrup, Odsherreds borgmester Karina Vincentz, adm. direktør Shark Compactors Bent Eriksen, formand DI Vestsjælland Jan Bybjerg Pedersen og Frederik Eriksen, Shark Compactors - udvikling og support. Foto: Sigrid Wilbeck, DI.

F

Flamingo består af 98 procent luft og vejer næsten ingenting, men det fylder meget. Shark Compactors maskine kan komprimere flamingoen op til 40 gange, og det giver store besparelser, når det efterfølgende skal transporteres.

Pressemaskinen ligner umiddelbart de maskiner, man smider gamle papkasser i på genbrugsstationerne. Men i maskinen gemmer sig avanceret elektronik og teknologi, som virksomheden i Hørve har patent på. Pressemaskinen bliver afprøvet på en af Odsherred Kommunes genbrugsstationer, og der bliver hele tiden tilføjet nye forbedringer. Men adskillige udgaver af pressemaskinen er allerede i drift i ind- og udland.

Kommunerne sparer mange penge på transport af flamingo og forbrændingsafgifter, og de tjener penge på salg af presset EPS. Produktet, som kommer ud af pressen, koster nemlig op til 6.000 kr. pr. ton og kan omdannes til ny flamingo. Genanvendelse giver også store besparelser på CO2-regnskabet, da ny flamingo bliver produceret af olie.

- Shark Compactors får prisen, fordi virksomheden har vist, at den tør kaste sig over udviklingen af ny teknologi til genanvendelsessektoren og styrke den miljømæssige profil. Initiativet er med til at gøre den grønne omstilling til virkelighed på en jordnær og konkret måde, siger formand for DI Vestsjælland, Jan Bybjerg Pedersen.

Shark Compactors A/S har udviklet pressemaskinen i samarbejde med Odsherred Kommune, og det er et godt eksempel på, at offentlige myndigheder og private virksomheder kan hjælpe hinanden.

Adm. direktør for Shark Compactors A/S Bent Eriksen har arbejdet med indsamling og genanvendelse af affald i over 30 år.

- Vi har udviklet og patenteret adskillige produkter og løsninger, som i dag bliver brugt over det meste af verden. Jeg værdsætter meget det skulderklap, som vi får med denne pris. Det er en anerkendelse af firmaet og medarbejderne, der har været med til at udvikle vores produkter gennem årene. Jeg lover, at vi blive ved med at lede efter ideer, som kan gøre det lettere at genanvende eller genbruge materialer, som ellers vil ende som affald, siger han.

Flamingopressen har fået stor opmærksomhed fra flere europæiske lande, Australien og USA. Pressemaskinerne produceres på virksomhedens fabrik i Tyrkiet, som har 75-80 mand ansat, og hvor der også bliver produceret andre maskiner til affaldssektoren under navnet Shark Compactors. I Hørve arbejder 11-12 medarbejdere på Shark Service Center, hvor udviklingen foregår.

DI Vestsjællands Initiativpris blev uddelt 6. januar kl. 14.00 hos Shark Compactors A/S, Nørregade 26, 4534 Hørve.

ølg Dansk Industri på:

Kontakt:

Formand for DI Vestsjælland, Jan Bybjerg Pedersen, tlf. 2912 5168 og jbp@schoeller-plast.dk.

Chefkonsulent, DI Vestsjælland, Sigrid Wilbeck Hansen, 3377 3864 og siwi@di.dk