Smart lagerløsning sikrer adgang til kritiske varer

Med et simpelt kanban-system har Agramkow Fluid Systems altid overblik over lagerbeholdningen og risikerer ikke at mangle varer, som er nødvendige for produktionen.
Lemvigh-Müllers box2box-koncept har løst Agramkows udfordring med flaskehalse på varelageret.

Agramkow Fluid Systems i Sønderborg er verdens største producent af udstyr til at fylde køleanlæg i bl.a. køleskabe, varmepumper og airconditionanlæg. Virksomheden tæller blandt deres kunder virksomheder som Bosch-Siemens, Daikin, Panasonic, Samsung, Toshiba, Whirlpool o.a.

Pludseligt stort forbrug
En af Agramkows udfordringer er, at deres ordreflow er uforudsigeligt. Store ordrer på virksomhedens maskiner kan lande meget pludseligt. Det kan betyde, at lageret på kort tid tømmes for forbrugsvarer som skruer, bolte, el-komponenter, spændebånd eller andre af de ca. 600 varenumre fra flere end 20 forskellige leverandører, som indgår i produktionen. En løsning med altid at have alt for mange varer på lageret, er ikke rentabelt.

Agramkow har derfor etableret et strategisk samarbejde med Lemvigh-Müllers Industriteam. Sammen med Torben Eskildsen, Account Manager hos Lemvigh-Müller, afprøvede Agramkow flere SmartLager-løsninger, og valget blev det enkle kanban-system box2box, der netop sikrer, at bestemte varer altid er tilgængelige. Desuden har Agramkow valgt at samle sine indkøb hos Lemvigh-Müller, der er landets største stål- og teknikgrossist.

Farlige flaskehalse
Årsagen var, at Niels Jørgen Nielsen, der er PT & Quality Engineer hos Agramkow, fik til opgave at få forbrugsvarelageret opdateret i Sønderborg i august måned, og samtidig blev det besluttet, at der skulle findes en anden styring af lagerbeholdningen af forbrugsvarer, så Niels Jørgen Nielsen prioriterede box2box.

”Vi oplevede flaskehalse ved store ordrer, der førte til, at vi ikke kunne gøre produkter færdige. Og det er ret ærgerligt ikke at kunne levere en maskine til 800.000, fordi der mangler et spændebånd til et par kroner. Eller at sende en maskine afsted og efterfølgende være nødt til at flyve en medarbejder til Mexico med 20 klemspændebånd – det er temmelig dyrt ”, siger Niels Jørgen Nielsen.

Spildtid og produktionsstop
Medarbejderne i produktionen hos Agramkow brugte et fælles rullende reolsystem med kasser til hver vare. Produktionsfolkene rullede reolen hen til den maskine, de var i gang med at bygge og brugte af varerne. Det hændte dog, at de glemte at køre reolen retur eller melde om lav varebeholdning. Det betød så, at andre kolleger spildte kostbar tid med at finde reolen, eller der var tomme kasser, når de skulle bruge varen. Spild af kostbar tid og en risiko for stop af produktionen.

Keep it simpelt
Der er stadig tale om et reolsystem, men det står nu på et fast sted, og der er to kasser for hver vare. Når montøren tager den sidste vare, trækker han en fyldt kasse frem og sætter den tomme på reolens ’tag’. Med box2box ved Niels Jørgen Nielsen, hvilke varer der skal bestilles hjem, så der altid er mindst en fyldt kasse. Og hvis Agramkow på forhånd ved, at der kommer et større forbrug – eller der kommer en pludselig ordre – kan Niels Jørgen Nielsen bestille ekstra og få hurtigt levering fra et af Lemvigh-Müllers centrallagre.

”Det er simpelt, men passer perfekt til vores forhold, og betyder dels, at produktionen aldrig går i stå, fordi vi ikke løber tør for forbrugsvarer, dels at vi har grupperet og tydeliggjort varerne, som giver produktionsfolkene bedre overblik og sparer dem tid”, fortæller Niels Jørgen Nielsen.

Agramkow planlægger at udvide aftalen med Lemvigh-Müller til også at omfatte lim, kemi, smøremidler og tape, som også er forbrugsvarer, som virksomheden køber meget af.

Læs mere om SmartLager.

Fakta om Agramkow:
AGRAMKOW Fluid Systems A/S udvikler, producerer og markedsfører fyldnings-, test- og dataløsninger til køle og aircondition-producenter globalt.

Markederne bliver serviceret af AGRAMKOW’s egne salgs- og serviceafdelinger i Europa, Asien, Nordamerika og Latinamerika.

Foruden egne afdelinger har AGRAMKOW et netværk af partnere i mere end 20 lande, og eksporten repræsenterer tæt på 100%.

Se mere på www.agramkow.com.

Fakta om SmartLager:
Lemvigh-Müller tilbyder forskellige lagerløsninger, som kan skaleres op og ned og gøres mere eller mindre automatiserede – alt efter virksomhedens ønsker og behov. Lemvigh-Müller tilbyder scannerløsninger, lagerautomater og skabsløsninger.

Fordele:

• Frigjort tid og ressourcer
  • Mindre likviditetsbinding
  • Ingen flaskehalse i produktionen
  • Øget produktivitet
  • Minimalt svind og ukurans

Niels Jørgen Nielsen, PT & Quality Engineer, Agramkow.