Smag risotto lavet af overskudsmad fra Irma

I uge 12 retter Irma og Too Good To Go fokus på madspild ved at servere smagsprøver på “overskuds-risotto” lavet af overskudvarer fra Irma. Kig forbi food truck’en foran Irma på Islands Brygge 79 E og Gammel Kongevej 64.

Dagligvarekæden Irma har siden 2017 solgt lykkeposer med overskudsvarer via madspildsappen Too Good To Go. Men hvad gemmer der sig egentlig i de poser? Hvordan er kvaliteten? Og hvad kan man bruge indholdet til?

Det giver Irma og Too Good To Go bogstaveligt talt en smagsprøve på i uge 12, 22.-27. marts. Her vil der både blive solgt risotto som take away-måltider og serveret smagsprøver fra en food truck på to forskellige lokationer i København. Risottoen vil blive lavet af ingredienser fra Irmas Too Good To Go-lykkeposer. Retten vil derfor variere fra dag til dag afhængigt af indholdet i lykkeposerne.

Parterne ønsker med den lille happening at give inspiration til, hvordan man kan bekæmpe madspild i hverdagen på en både sjov og velsmagende måde.

“Vi ved, at rigtigt mange danskere gerne vil gøre mere for at bekæmpe madspild. Men mange savner inspiration til, hvad de konkret kan gøre. Et godt sted at starte er at købe overskudsvarer i supermarkederne. Når man køber en lykkepose med overskudsvarer via Too Good To Go, ved man ikke, hvad man får. Det gør det lidt spændende og stiller krav til kreativiteten. Risotto er både lækkert og genialt til at bekæmpe madspild, fordi man kan putte stort set alle typer grøntsager i den. Derfor serverer vi risotto med det, vi finder i Irmas lykkeposer - ganske som man ville gøre derhjemme,” fortæller Frederik Knudsen, der er food truck-kok og undervisningsansvarlig hos Too Good To Go.

Et andet formål med eventen er at aflive nogle af de myter, der florerer om overskudsvarer og datomærkninger.

“Vi oplever meget stor interesse fra vores kunder omkring overskudsvarer og madspild generelt, og vi vil gerne hjælpe til at mindske madspild. Det er derfor, vi sælger Too Good To Go-poser og derudover inspirerer og giver tips til kunderne om, hvordan de kan minimere deres madspild. Denne happening med food trucken sker i naturlig forlængelse af denne indsats,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma.

Der vil både blive serveret gratis smagsprøver og solgt større måltider til 29 kr. via Too Good To Go-appen.

I bedste madspildsstil vil der kun blive udbudt et begrænset antal, så eventen ikke skaber spild. Vil man være sikker på at smage, kan man reservere et måltid iToo Good To Go-appen.

Risottoen vil være vegetarisk alle dage.

Her kan du smage overskuds-risotto:

• Mandag d. 22/3 til onsdag d. 24/3 kl. 16-19
    Ved Irma på Islands Brygge 79 E, København S
    Måltider købt via appen kan afhentes fra 17.30-18.30.

• Torsdag d. 25/3 til fredag d. 26/3 kl. 16-19
    Ved Irma på Gammel Kongevej 64, Frederiksberg
    Måltider købt via appen kan afhentes fra 17.30-18.30.

• Lørdag d. 27/3 kl. 12-15
    Ved Irma på Gammel Kongevej 64, Frederiksberg
    Måltider købt via appen kan afhentes mellem 13-14.

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret I 2016, og de nu over 32 mio. brugere har siden da reddet mere end 65 mio. måltider, hvilket svarer til over 162.000 ton sparet CO2. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv.

I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, caféer, bagerier og producenter.

Too Good To Go har sideløbende iværksat en række oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og ansat enundervisningsansvarlig, der skal på turné på landets skoler for at oplyse om madspild.

Om Irma

Irma er en af verdens ældste kæder, grundlagt i 1886. Den består af 68 butikker placeret i hovedstadsområdet