Slut med buræg i Coop

Hurtigere end forventet er buræg ude af alle Coops butikker. Næste trin er at fjerne dem fra forarbejdede varer

To år tidligere end oprindeligt planlagt er det nu slut med buræg i alle Coops knap 1200 butikker.

Derned er en 25 år lang udfasning bragt til ende. Det begyndte i 1993, da Irma som den første kæde stoppede salget af buræg, i 2013 forsvandt de fra Kvickly og derefter begyndte udfasning i SuperBrugsen, som solgte sit sidste buræg i 2017, og nu er de også ude af den sidste Fakta og den sidste Dagli´Brugs.

”Vi har ønsket en udfasning, der skete i balance med forbrugernes ønsker og producenternes mulighed for at omstille deres produktion,” siger CSR-direktør Signe D. Frese, Coop.

”Når det er gået hurtigere end forventet, skyldes det, at forbrugerne hurtigere har fravalgt buræg og, at producenterne har været dygtigere til at omstille deres produktion,” siger Signe Frese.

En helt ny undersøgelse fra Coop Analyse viser, at hensynet til dyrevelfærd er afgørende for forbrugernes valg af æg. Således svarer 30 procent, at de lægger meget høj / høj vægt på dyrevelfærd, når de køber æg. 34 procent svarer i nogen grad. Og det er det punkt, der er vigtigst for dem, foran både økologi og at det er produceret i Danmark, der er på en delt anden plads.

Halvdelen af alle æg, der sælges i Coop, er nu økologiske. Salget af buræg udgjorde til sidst blot 13 procent.

De forbrugere, der tidligere købte buræg, har typisk skiftet til skrabeæg.

”Forbrugerne vægter altså dyrevelfærd meget højt, når de vælger æg, og de forbinder buræg med den laveste dyrevelfærd. Derfor er det glædeligt, at vi nu har passeret denne milepæl, og solgt det sidste buræg,” siger Signe Frese.

Buræg er nu også ved at blive fjernet fra forarbejdede varer.

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 30 91 92 46

signe.frese@coop.dk

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.