Coop Danmark A/S

Slut med buræg i Coop

Del

Hurtigere end forventet er buræg ude af alle Coops butikker. Næste trin er at fjerne dem fra forarbejdede varer

To år tidligere end oprindeligt planlagt er det nu slut med buræg i alle Coops knap 1200 butikker.

Derned er en 25 år lang udfasning bragt til ende. Det begyndte i 1993, da Irma som den første kæde stoppede salget af buræg, i 2013 forsvandt de fra Kvickly og derefter begyndte udfasning i SuperBrugsen, som solgte sit sidste buræg i 2017, og nu er de også ude af den sidste Fakta og den sidste Dagli´Brugs.

”Vi har ønsket en udfasning, der skete i balance med forbrugernes ønsker og producenternes mulighed for at omstille deres produktion,” siger CSR-direktør Signe D. Frese, Coop.

”Når det er gået hurtigere end forventet, skyldes det, at forbrugerne hurtigere har fravalgt buræg og, at producenterne har været dygtigere til at omstille deres produktion,” siger Signe Frese.

En helt ny undersøgelse fra Coop Analyse viser, at hensynet til dyrevelfærd er afgørende for forbrugernes valg af æg. Således svarer 30 procent, at de lægger meget høj / høj vægt på dyrevelfærd, når de køber æg. 34 procent svarer i nogen grad. Og det er det punkt, der er vigtigst for dem, foran både økologi og at det er produceret i Danmark, der er på en delt anden plads.

Halvdelen af alle æg, der sælges i Coop, er nu økologiske. Salget af buræg udgjorde til sidst blot 13 procent.

De forbrugere, der tidligere købte buræg, har typisk skiftet til skrabeæg.

”Forbrugerne vægter altså dyrevelfærd meget højt, når de vælger æg, og de forbinder buræg med den laveste dyrevelfærd. Derfor er det glædeligt, at vi nu har passeret denne milepæl, og solgt det sidste buræg,” siger Signe Frese.

Buræg er nu også ved at blive fjernet fra forarbejdede varer.

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 30 91 92 46

signe.frese@coop.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum