Slut med at blive på vogndækket

Det er af sikkerhedsmæssige årsager normalt forbudt at opholde sig i sin bil under overfarten med Molslinjens færger. Men under coronakrisen har en særlig ordning sikret, at særligt sårbare har kunnet rejse ved at de kunne blive på vogndækket. Nu er Danmark kommet så langt i kampen mod corona, at ordningen med corona-biler forsvinder.
Det gælder på alle Molslinjens ruter, Alslinjen, Langelandslinjen, Bornholmslinjen, Samsølinjen og på hurtigfærgeruterne over Kattegat.
Muligheden for at blive på vogndækket opstod i tæt samarbejde med Søfartsstyrelsen tilbage i marts 2020. Et særligt regelsæt dannede grundlag for, hvordan sikkerheden ombord kunne håndteres med op til 50 biler på vogndækket.
”Det har for mange været en vigtig undtagelse, som har sikret, at også de svageste har haft mulighed for at rejse uden at skulle i kontakt med deres medpassagerer. Vi har været glade for ordningen, som også har hjulpet vores forretning under corona-perioden”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.
Nu halvandet år senere er corona ved at være under kontrol, og flere og flere passagerer vælger at forlade vogndækket for at komme i passagerområdet med kaffebar og restaurant.
”Danskerne er ved at være vaccinerede, og på de fleste afgange er vi nede på en enkelt eller to biler med passagerer på vogndækket. Vi bruger mandskab på at holde øje med disse corona-biler, og de kræfter vil vi hellere bruge på service i passagerområdet”, forklarer Jesper Skovgaard.
Der har i et stykke tid været lukket for muligheden for at booke en plads på vogndækket. Der kan dog være rejsende, som har booket deres plads på vogndækket i meget god tid – og de får stadig lov til at gennemføre deres rejse på vogndækket, hvis de ønsker det.
Selv om corona-bilerne nu er fortid vil der på færgerne fortsat være fokus på hygiejne og afspritning, ligesom afskærmning mellem sæderne er kommet for at blive.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder

Information om Molslinjen A/S
Om Molslinjen:
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Klargøring af Tyrfing trækker ud8.12.2025 12:49:51 CET | Pressemeddelelse
Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Arbejdet på færgen i Svendborg har vist sig mere omfattende end ventet, så nu bliver færgen yderligere forsinket.
Bästa november på 17 år för färjorna8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Öresundslinjens färjor mellan Helsingborg och Helsingör har inte haft en starkare novembermånad sedan 2008 sett till antalet gående passagerare. Totalt tog 272 311 resenärer turen över Öresund till fots under november i år.
Færgernes november bedste i 17 år8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år.
Molslinjen bestiller tredje elektriske mega-katamaran hos Incat5.12.2025 08:59:59 CET | Pressemeddelelse
Molslinjen har nu bestilt den tredje batteridrevne katamaran til operationen på Kattegat. Rederiet har allerede bestilt de første to færger hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske rederi, som skal bygge den tredje færge, som tilsammen bliver verdens største elektrificeringsprojekt til søs.
Tyrfing ramt af vejr-udfordringer25.11.2025 13:00:20 CET | Pressemeddelelse
Besætningen på Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, må erkende, at turen hjemover blev længere end forventet. De drilske vejr-systemer i Biscayen tvang færgen til at søge ly flere steder, og det forsinker nu planen for idriftsættelse på Samsø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
