Slip legen fri - Magasinet Asterisk gør status på leg anno 2018
Vi mennesker har altid leget, og legen er et vigtigt element i det at blive menneske, forklarer legeforsker og lektor på DPU Lars Geer Hammershøj i det nye nummer af Asterisk, der denne gang afdækker legens grundform, betydning og nye afskygninger.
”Legen er et rum, der er frit, hvor man kan gøre sine erfaringer. Derfor er det vigtigt at se legen som noget, der har værdi i sig selv, og ikke bare som løftestang for at udvikle bestemte kompetencer,” siger han og understreger, at legen på den måde er nytteløs.
Men netop fordi den – i sin rene form – ikke tjener andre formål end sit eget, gør legen os i stand til at forstå vores følelser og udøve dømmekraft. Og i et dannelsesperspektiv bliver legen derfor ”rasende vigtig for det at blive menneske,” mener Lars Geer Hammershøj.
Drop fordømmelsen af den digitale leg
Med teknologiens fremmarch, og alt hvad det indebærer af tablets, smartphones, YouTube og sociale medier, har legen imidlertid fået nye vilkår. Men det er ikke nødvendigvis et problem, mener Stine Liv Johansen, der er lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet. Faktisk rummer teknologien – hvis den bliver brugt rigtigt – masser af muligheder for at avancere legen, bl.a. ved at integrere den fysiske leg med det digitale univers. Derfor skal voksne droppe fordømmelsen af den digitale leg og i stedet interessere sig for de nye muligheder, teknologien skaber for børnene og deres leg.
”Meget digital leg bliver opfattet som unyttigt og dårlig smag. Men det er brandærgerligt. Vi voksne behøver ikke elske det, men vi skal forstå, at børn og unge lærer en masse af at udforske det. De lærer, at fortælle historier, interagere, lave fællesskaber omkring sig, blive dygtige til at redigere og til en masse andet teknisk,” forklarer Stine Liv Johansen.
Det strukturerede børneliv truer legen
Den digitale leg styrer børnene i høj grad selv, og det skal de også, lyder det fra Stine Liv Johansen, der ligesom Lars Geer Hammershøj generelt er skeptisk over for den øgede voksenovervågning, vi ser i børnelivet i dag. Den sker sideløbende med, at børns liv er blevet institutionaliseret og struktureret i en grad, der ifølge forskerne ikke gavner legen – tværtimod. Begge forskere peger på, at den måde, vi strukturerer børnelivet på i dag, ser ud til at være den største trussel mod legen.
”Børns tid er meget struktureret af voksne – faktisk i så stor grad at deres mulighed for at lege, ser ud til at være begrænset i forhold til tidligere,” siger Lars Geer Hammershøj.
YouTube er fri for voksne
Og det er i lyset af den øgede voksenovervågning og strukturering af børnenes liv, vi skal forstå, hvorfor YouTube er så populært blandt nutidens børn og teenagere, mener Stine Liv Johansen.
”YouTube er det sted, hvor børn og unge kan være i fred for de voksne. Der kan man være fræk og skør og grænseoverskridende. Alle de ting, som også hører børnelivet til, får virkelig afløb her,” siger Stine Liv Johansen og forklarer, at YouTube er det rum, hvor de yngre børn i dag lærer af de ældre børn – præcis som de altid har gjort.
”Youtuberne er vor tids store søskende, som oven i købet gerne vil dig, taler til dig og er i øjenhøjde,” lyder det fra Stine Liv Johansen.
Pædagoger har godt fat i den digitale leg
Hvad angår de mindre børn, så opfordrer hun til, at deres digitale leg bliver mere kreativ. Det er mest en opsang til forældrene, der ifølge Stine Liv Johansen endnu ikke udnytter teknologiens muligheder godt nok, når det kommer til den digitale leg, men ofte ukritisk lader børnene være passive tilskuere på iPad’en. Derimod er hun optimistisk hvad angår pædagoger og institutioners tilgang, som hun finder langt mere udforskende.
”Mange pædagoger har knækket koden til, hvordan man skaber samspil mellem det digitale og det analoge,” siger hun.
Læs hele artiklen eller hør den som podcast:
Læs de øvrige artikler om leg:
Leder: Fremtidens dagtilbud skal være seriøst sjovt, af DPU's institutleder Claus Holm
Artikler uden for tema:
Nøgleord
Kontakter
Mathilde Weirsøe, redaktør
E: mawei@au.dk
M: 60382607
Billeder
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
Asterisk er et magasin om aktuel forskning i pædagogik og uddannelse. Asterisk udkommer fire gange årligt og udgives af DPU, Aarhus Universitet.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.
Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.
Uddannelse og små børnegrupper skaber kvalitet i dagplejen12.3.2024 13:13:38 CET | Pressemeddelelse
Små børnegrupper, uddannelse af dagplejerne, et godt tilsyn og adgang til efteruddannelse og supervision på stedet er væsentligt for at skabe kvalitet på dagplejeområdet. Det viser et nyt forskningsprojekt på tværs af tre lande i Europa.
Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse
I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.
Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum