Slip for minusrenter: Lån penge ud til SMV'erne - og få +7 pct. i afkast

Flere banker har indført minusrenter til virksomheder og velstående privatkunder - senest Nykredit. Det får SMVdanmark til at minde om muligheden for at udlåne penge direkte til SMV’erne og få et afkast på over 7 pct. årligt.

Danskere skal i stigende grad betale minusrenter for de penge, de har stående i banken. Men sådan behøver det ikke at være. Låner man i stedet sine penge ud til fx udviklingsprojekter i små og mellemstore virksomheder, er der en solid gevinst at hente – ikke bare for én selv, men også for lokalsamfundet og samfundet som helhed.

”Vi kan jo desværre se, at en del SMV’er stadig kæmper med at skaffe finansiering til deres vækst, selvom de er økonomisk sunde og har et vækstpotentiale. Det begrænser erhvervsudviklingen både lokalt og landsplan. Måske danskere med penge på bankbogen skulle låne ud til dem, så virksomhederne kan realisere deres potentiale og skabe vækst, mens långiver ikke bare slipper for at betale minusrenter i banken, men også gør en god forretning,” siger Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark, hovederhvervsorganisationen for små og mellemstore virksomheder i Danmark.

Lån penge ud under ordnede forhold

Sidste år etablerede SMVdanmark crowdlending-platformen SMVerhvervslån.dk, hvor långivere og låntagere kan mødes under ordnede forhold og hjælpe hinanden til vækst i henholdsvis formuen og forretningen.

Der er tale om et moderne digitalt tilbud baseret på Flex Funding A/S’ platform, der er godkendt af Finanstilsynet. Onlinemodellen gør udlån mere tilgængeligt for almindelige långivere, hvadenten de er virksomheder eller private. Samtidig minimerer modellen omkostningerne. SMVerhvervslån.dk kan således operere med en rentemarginal på kun 1 pct.

På SMVerhvervslån.dk kan både virksomheder og privatpersoner oprette sig gratis som investor og på markedspladsen vælge blandt de forskellige kreditgodkendte virksomheder og projekter man vil låne penge ud til. Lånene inddækkes med sikkerheder som pant og kaution.

Både for små og store investorer

SMVerhvervslån.dk er både for små og store investorer. Udlån ligger mellem 200.000 kr. og 5 mio. kr., men investor vælger selv, hvor mange eller få penge man vil låne ud til de forskellige projekter. Det kan være alt fra 200 kr. til flere mio. kr. Man kan således sprede sin investering og risiko, som man vil.

Det er nemt at administrere. Når et lån på markedspladsen er fuldt finansieret, udbetales det til låntager. Herefter sørger SMVerhvervslån for indrivelsen.Renter og afdrag går automatisk ind på investorkontoen.

Hidtil har investorer opnået en forrentning af deres udlån på gennemsnitligt 7,8 pct.

”Det er jo først og fremmest et tiltag, hvor vi har villet give vores medlemmer et alternativ til banken, når de skulle finansiere deres vækst. Men med flere og flere banker, der nu indfører minusrenter, er SMVerhvervslån også blevet en rigtig god investeringsmulighed og ikke mindst en udvej for både virksomheder og private investorer, der ikke vil betale negative renter i banken,” konstaterer Jakob Brandt.

Fakta:

Investér i udlån til sunde virksomheder: De får penge til vækst – du får et godt afkast

- Afkast på årligt over 7 pct.
- Ingen afgifter eller gebyrer
- Spred investering over mange virksomheder
- Gratis medlemskab af SMVdanmark

Læs mere på SMVerhvervslån.dk