Slik tar vi ferie i Norge

Det norske sommerværet skuffet i fjor, og det er kanskje derfor de fleste nordmenn planlegger å reise vekk denne sommeren – i hvert fall da vi spurte dem i mai.

63 % av nordmennene har planlagt å dra på ferie denne sommeren, og av dem vil størstedelen legge ferien til utlandet – kanskje som følge av fjorårets våte sommer.​

Planer for denne sommeren

40 % vil dra på ferie til utlandet, og bare hver fjerde nordmann (23 %) har planlagt å ta ferien i Norge. Det er særlig de unge mellom 18 og 29 år som velger bort sommerferie i Norge (17 % vil ta ferie i Norge mot 25 % i den øvrige befolkningen). Det er også flest unge (19 %) som skal arbeide denne sommeren. Hver femte nordmann har ennå ingen planer (15 %) eller vet ikke hva sommerferien skal brukes til (5 %), og kanskje kan det varme sommerværet få overbevist dem om at en ferie i Norge er det rette.

Nordmenn er for øvrig en av de europeiske nasjonene med flest innbyggere som planlegger å reise utenlands denne sommeren. Se hele den europeiske undersøkelsen her

Hvilken type ferie er det så nordmenn planlegger?​​

Type ferie du planlegger

Strandferie er mest populært i Europa. Hver tredje (33 %) nordmann som planlegger å dra på sommerferie, vil dra på feriebesøk til familie og venner. Strand-/badeferie er nesten like populært (30 %). Storbyferie, som 19 % planlegger å dra på, er særlig utbredt blant den delen av befolkningen som ikke har stiftet familie (26 % mot 16 % i den øvrige befolkningen).

Undersøkelsen er basert på 1183 intervjuer, i et landsrepresentativt utvalg 18+ fra YouGov-panelet. Gjennomført i perioden 2. – 6. mai 2018. Kilde: YouGov.

Photo by Raphaël Biscald

Download

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 5 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Vår serie med syndikerte, egenutviklede dataprodukter inkluderer YouGov BrandIndex, som måler den aktuelle oppfatningen av merkevarer, og YouGov Profiles, vårt planleggings- og segmenteringsverktøy. Vår markedsledende YouGov Omnibus gir raskt og kostnadseffektivt svar på markedsrelaterte spørsmål fra hele befolkningen eller utvalgte målgrupper. Vi tilbyr også et bredt utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester, som skreddersys av våre spesialistteam for å dekke kundenes spesifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 land og panelmedlemmer i 38 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.