Deloitte

Slankepåske i sigte? Hver femte tjekker kalorier i supermarkedet

Del

Prisen er langt fra det eneste, der bliver nærstuderet, når vi køber dagligvarer

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær

København, 21. marts 2016

Det er ikke blot pris og holdbarhed, der bliver holdt øje med, når danskerne køber dagligvarer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 22 pct., at de holder øje med de angivne kalorier, 30 pct. læser ingredienslisten, mens hele 42 pct. tjekker, hvor i verden varen er produceret. Livsstilsbølgen ændrer vores indkøbsvaner.

- Der er ingen tvivl om, at vi er mere bevidste om vores daglige indkøb i dag, end vi var for 10 år siden. Køber man et produkt, som man ikke kender, er der en langt større tendens til, at man tjekker, hvad der er i produktet, og hvor det er fremstillet, siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i danskernes forbrug.

Pris og holdbarhed er stadig de mest læste informationer på dagligvarerne, men flere nye kategorier er kommet til.

- I alt siger 81 pct., at de kigger på prisen, når de køber ind, mens 78 pct. kigger på holdbarheden. Til gengæld er det overraskende, at 15 pct. faktisk tjekker, om varen er fairtrade, mens 22 pct. kigger efter et ernæringsmærke. Det vidner om, at der er rigtig mange sundheds- og miljøbevidste forbrugere, siger Peter Mølkjær.

Der er dog stor forskel på indkøbsvanerne imellem mænd og kvinder, ligesom læselysten generelt stiger med alderen.

- Kvinder læser generelt mange flere informationer i supermarkedet end mænd, særligt når det gælder allergiinformation og oplysninger om ernæring. Samtidig er de ældre forbrugere mere omhyggelige med at sætte sig ind i produkterne end de unge, der hovedsageligt holder øje med prisen, siger Peter Mølkjær.

Ifølge Peter Mølkjær er dagligvarebutikkerne for længst begyndt at interessere sig for de ernæringsbevidste forbrugere:

- Generelt har butikkerne langt større fokus på sundhed end tidligere. Det er blevet et konkurrenceparameter. Også i discountbutikkerne finder man i dag flere og flere varer af høj ernæringsmæssig kvalitet. Dermed er det let for forbrugerne at tage stilling til produkterne og træffe et oplyst valg.

Kun 1 pct. af danskerne siger, at de smider deres dagligvarer i indkøbskurven uden at se på, hvad de indeholder, eller hvad de koster.

Fakta:

Når du køber mad i supermarkedet, hvilke informationer læser du typisk?

- Prisen: 81 pct.

- Holdbarheden: 78 pct.

- Oprindelseslandet: 42 pct.

- Hvorvidt varen er økologisk: 37 pct.

- Ingredienslisten: 30 pct.

- Energiindhold/kalorier: 22 pct.

- Hvorvidt varen er ernæringsmærket (fx Nøglehulsmærket): 22 pct.

- Hvorvidt varen er fairtrade: 15 pct.

- Allergiinformationer: 7 pct.

- Jeg læser typisk ingen informationer: 1 pct.

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html
Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner. Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum