Slagt ikke HF!

HF kan noget særligt. HF formår blandt andet at hjælpe kursister fra uddannelsesfremmede hjem til at få en studieforberedende uddannelse. HF fremmer social mobilitet og styrker de unges selvværd og muligheder for at klare sig i livet.

”Det er uforståeligt, hvis HF skal slagtes. Indfører regeringen et karakterkrav på 4, vil 22% af HF-kursisterne blive udelukket. Samtidig lægger regeringen op til, at HF ikke skal give adgang til universitetet. Det er et rent blodbad for HF,” siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Annette Nordstrøm Hansen.

Hun undrer sig samtidig over, at man har indført EUX Merkantil, hvor eleverne efter to år kan stige af og få et gymnasialt eksamensbevis, hvor de kan søge ind på alle videregående uddannelser. Og adgangskravet til EUX er karakteren 2. ”HF skal ikke stille kursisterne ringere end EUX,” påpeger GL-formanden.

GL anerkender, at HF skal styrkes. HF har en sammensat kursistgruppe, og uddannelsen skal fortsat udvikles, så alle bliver så dygtige, som de kan. HF løfter en vigtig samfundsmæssig rolle, da uddannelsen i dag giver adgang til videregående uddannelse, for en gruppe, der ellers ikke ville have taget en ungdomsuddannelse. Den særlige rolle betyder, at kursistgruppen er sammensat, og at en stor del af kursisterne har afbrudte uddannelser bag sig.

Gymnasieskolernes Lærerforening mener, at HF skal åbne muligheder for mennesker:

1. HF er en gymnasieuddannelse med en særlig funktion i uddannelsessystemet fordi unge og voksne, der ellers ikke ville få adgang til en videregående uddannelse, får muligheden gennem det særlige læringsmiljø på HF. Dermed styrkes den sociale mobilitet.
  2. HF-eksamen skal fortsat give generel studiekompetence. Kursisternes valg af fag og niveauer afgør, hvilke konkrete videregående uddannelser kursisterne har direkte adgang til.

3. På HF skal der være mulighed for toninger og fagpakker målrettet relevante uddannelsesområder.

4. HF's anvendelsesorienterede tilgang skal styrkes. Der skal være gode rammer for differentieret undervisning og formativ feedback i læreplanerne.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden