Odin Engineering

Slagelsevirksomhed kom helskindet gennem 2020

Del

Der er igen travlt hos ODIN Engineering A/S i Slagelse, og alle medarbejdere er tilbage på arbejde. Men på en lidt anden måde og med stor taknemmelighed til coronahjælpepakkerne. Muligheden for lønkompensation og en efterfølgende stejl digital læringskurve betyder, at ODIN igen kan imødekomme faste internationale kunders store efterspørgsel efter service og assistance i hele verden.

Hjælpepakkerne til erhvervslivet er ifølge Mads S. Rasmussen et godt eksempel på, hvad en avanceret samfundsmodel som den danske kan udrette.
Hjælpepakkerne til erhvervslivet er ifølge Mads S. Rasmussen et godt eksempel på, hvad en avanceret samfundsmodel som den danske kan udrette.

Mange af medarbejderne hos ODIN Engineering begynder som lærlinge eller praktikanter og udvikler sig til at blive rene ninjaer som maskiningeniører, konstruktører, industriteknikere, smede, industrielektrikere, maskinarbejdere eller serviceteknikere. Eller NIDO’er, som de kalder det hos ODIN.

Medarbejdernes kompetencer og erfaringer gør ODIN i stand til at projektere, bygge, installere og servicere forretningskritiske specialmaskiner til produktionen hos store internationale virksomheder.

”Vores vigtigste ressource er vanvittigt dygtige, kreative og engagerede medarbejdere, og vi har tradition for at stå klar, når vores kunder har brug for assistance,” siger ODIN Engineerings administrerende direktør, Mads S. Rasmussen og forklarer:

”Det kan være en ny maskine, som aldrig er bygget før eller en helt uundværlig reservedel til en maskine, vi tidligere har leveret til deres produktion. Eller de har brug for, at vi laver en produktion eller et parti prototyper i vores eget testcenter.”

Og sådan er det fortsat. Heldigvis. Men uden hjælpepakkerne havde ODIN ikke kunnet fastholde de højt specialiserede nøglemedarbejdere.

”Vi vil gå langt for at fastholde medarbejderne, men i foråret 2020 var vi forberedt på, at det måske ikke var muligt,” siger han og uddyber: ”Det var ikke rart, men vi lagde en handlingsplan for slemt, værre og værst.”

Hjælpepakker gjorde det muligt at holde teamet samlet

Mads S. Rasmussen er glad for, at forårets handlingsplaner ikke skulle føres ud i livet, og han er derfor en varm fortaler for hjælpepakkerne til erhvervslivet. Han mener, at lønkompensationen er et mønstereksempel på, hvad en avanceret samfundsmodel kan udrette:

”ODIN Engineering og andre virksomheder, der normalt tjener penge hjem til det danske samfund, har fået den nødvendige hjælp til at klare sig gennem nedlukningen. Det har været helt afgørende for, at vi hurtigt kunne opruste til den nuværende situation, hvor vores kunder har hårdt brug for os, og alle medarbejdere er i topform og i sving,” siger han.

Fem års teknologiudvikling på fem måneder – og nye vaner

Selvom Danmark står midt i endnu en hård nedlukning i begyndelsen af 2021, er der rigtig travlt hos ODIN Engineering. Hele medarbejderstaben er beskæftiget på en coronasikker måde, som indebærer håndsprit, mundbind, opdeling i ”familier”, hvor medarbejderne arbejder sammen i faste teams samt færdselsregler på fabriksgulvet, i frokoststuer og kontorer.

De ekstraordinære omstændigheder i hele verden betyder også, at ODIN har gennemgået en yderligere teknologisk udvikling i lyntempo.

”Vi har gennemgået fem års teknologisk udvikling i de seneste fem måneder. Kunderne er nu parate til at blive serviceret virtuelt, og alle ODIN’s ansatte mestrer de digitale værktøjer,” siger Mads S. Rasmussen og tilføjer:

”Vi kan i mange tilfælde yde support til den anden side af kloden uden at pakke kufferten og hoppe på et fly. Det kræver en anden planlægning og hjælpemidler, men det er i de fleste tilfælde muligt, og stiller naturligvis også krav til kunden i den anden ende.”

Sorte tal og intakte medarbejderkompetencer

Covid-19 har påvirket årsregnskabet 2019/20, men Mads S. Rasmussen lægger vægt på, at nedgangen er til at leve med, når teamet som nævnt er intakt og i topform. I regnskabsåret beskæftigede ODIN Engineering gennemsnitligt 54 ansatte (mod 57 året før). Bruttofortjenesten blev 44,0 mio. kr. (mod 60,2 mio. kr. året før). Overskuddet før skat blev 8,9 mio. kr. (mod 21,3 mio. kr. året før).

”Vi er glade for, at vi er kommet igennem med skindet på næsen i et år som dette. Vi står ovenikøbet ekstra godt rustet til fremtiden med nye digitale kompetencer og et medarbejderengagement, der er stærkere end nogensinde. Men vi skal huske at sige tak til vores omverden. Hvis ikke det havde været for hjælpepakkerne, så havde vi ikke kunnet fastholde vores medarbejdere, og så havde det hele set væsentligt anderledes ud både her og også samfundsmæssigt,” siger Mads S. Rasmussen.

Faktaboks

NIDO – sådan arbejder de hos ODIN Engineering

NIDO står for Nerds In Daily Operation, og er ODIN stavet bagfra. Det er ODIN’s mascot-robot, som udtrykker, hvordan virksomhedens ansatte ser sig selv.

En NIDO kan antage flere former alt efter arbejdsopgaver. Dimensioneringen afgør, om det er en power NIDO eller en feinschmecker NIDO.

Alle NIDO’er er kendetegnede ved at være selvkørende, arbejdsomme, målrettede, meget kommunikerende, tilpasningsparate, særdeles vidende - og så rører de sjældent jorden.

Alle NIDO’er har et internt interferenssikkert kommunikationssystem samlet i en topmonteret hjelmantenne.

Hjelmen rummer forskellige tilbehør som f.eks. forstørrelsesglas, og den kan vippes og roteres i alle retninger for optimal ydeevne.

NIDO-standard multitool er monteret i alle NIDO’er. De kan desuden have boremaskine, svejseapparat, skruemaskine, voltmeter og meget mere.

ODIN’s elektromagnetiske antityngdekraft propulsionsystem er placeret i den nederste del af NIDO’en.

Alle NIDO’ers bibel er: ”The ODIN way”.

Alle NIDO’er er principielt selvopladelige.

Nøgleord

Kontakter

Pressekontakt:

Britta Hvalsø Olsen, Executive Assistant & HR Manager hos ODIN Engineering, på +45 51 75 55 25 eller bhol@odin-engineering.dk

Susanne Lindø hos Grønbech PR og kommunikation på +45 40 33 05 00 eller sl@groenbech.com

Billeder

Hjælpepakkerne til erhvervslivet er ifølge Mads S. Rasmussen et godt eksempel på, hvad en avanceret samfundsmodel som den danske kan udrette.
Hjælpepakkerne til erhvervslivet er ifølge Mads S. Rasmussen et godt eksempel på, hvad en avanceret samfundsmodel som den danske kan udrette.
Download
NIDO er ODIN’s mascot-robot, som udtrykker, hvordan virksomhedens ansatte ser sig selv.
NIDO er ODIN’s mascot-robot, som udtrykker, hvordan virksomhedens ansatte ser sig selv.
Download

Information om Odin Engineering

Odin Engineering
Odin Engineering
Elmedalsvej 6
4200 Slagelse

+45 58 55 05 00https://odin-engineering.dk/
ODIN Engineering leverer meget mere end specialmaskiner.
 
Når vores kunder ringer, skal de ofte bruge en løsning, der endnu ikke findes. Som totalleverandør arbejder vi tæt sammen med internationale virksomheder om at udvikle forretningskritiske specialmaskiner til netop deres behov.
 
Vores specialer er blandt andet projektering, produktudvikling, løsninger til automatisering, forædling og bearbejdning samt testmaskiner og prototyper.

Hos ODIN Engineering har vi udviklet, fremstillet og leveret specialmaskiner siden 1961, og vi har endnu ikke givet op overfor en opgave.
 
ODIN Engineering har være en familieejet virksomhed siden 1961, hvor maskinmester Niels Rasmussen grundlagde ODIN Maskinfabrik. I 1971 overtog sønnen Gorm Rasmussen ledelsen af virksomheden, og i 2014 gennemførte ODIN endnu et generationsskifte, hvor Mads S. Rasmussen overtog den daglige ledelse.

De første år havde ODIN to ansatte og beskedne produktionslokaler. I dag råder vi over 4.100 kvadratmeter produktions-, udviklings- og kontorfaciliteter i Slagelse.

Følg pressemeddelelser fra Odin Engineering

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Odin Engineering

Installation og service på specialmaskiner foregår virtuelt fra Slagelse til resten af verden16.12.2020 08:53:18 CETPressemeddelelse

ODIN Engineering går op i at yde hurtig og effektiv installation og service på de forretningskritiske specialmaskiner, som leveres til kunder i hele verden. Maskiner, som er skræddersyet efter kundernes behov og specifikationer. Men hvordan yder man installation og service for internationale kunder i en coronatid, hvor en stor del af opgaverne må klares hos ODIN i Slagelse? Med virtuelle løsninger kan ODIN’s serviceafdeling vejlede teknikere og servicemedarbejdere ude hos kunderne i hele verden. Så ODIN’s egne serviceteknikere har stillet kufferten til side for en tid, tændt PC’en og fået et tættere internt samarbejde.

Puslespil styrker ODIN Engineerings sammenhold på trods af afstanden20.5.2020 16:31:18 CESTPressemeddelelse

I denne coronatid, hvor mange er hjemsendt eller må arbejde hjemme fra dagligstuen, er der behov for medarbejderpleje med nye metoder. Det gør ODIN Engineering i Slagelse. Virksomheden har produceret et puslespil på tusinde brikker med et gruppefoto fra den seneste teambuilding dag, hvor alle medarbejderne var samlet i november 2019. Puslespillet er blevet leveret personligt til alle medarbejderne derhjemme af ledelsen. Målet er at styrke det i allerede forvejen stærke fællesskab hos virksomheden, der udvikler forretningskritiske specialmaskiner til industrien.