Slagelse Sygehus afleveret: Klar til fødsler, børn og medicinske patienter

Slagelse Sygehus’ nye fødeafdeling, børne- og ungeafdeling samt tre etager til medicinske patienter er netop afleveret til Region Sjælland.

Et af Danmarks største offentlig-private partnerskaber (OPP) inden for sygehusbyggeri kunne i dag aflevere Slagelse Sygehus’ nye tilbygning på 19.519 kvadratmeter til Region Sjælland. Bygningen skal huse hospitalets nye fødeafdeling og sengeafsnit med omkring 180 enestuer.

OPP-konsortiet bag projektet består af entreprenørkoncernen MT Højgaard, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne Industriens Pension, PensionDanmark, PKA og Sampension.

Indflytning til maj
Slagelse Sygehus går nu i gang med at indrette de nye bygninger, så patienterne kan flytte ind til maj.

- Det er blevet et vellykket byggeri, hvor alt stort set er gået som planlagt i et effektivt samarbejde med OPP-teamet. Det betyder, at vi har fået topmoderne rammer i høj kvalitet, som sygehuset i de næste tre måneder vil klargøre endeligt til at modtage de fødende, børnene, de medicinske patienter og personalet. Med byggeriet og de rokader, der nu er igangsat, kan vi snart indvie Slagelse som det moderniserede akutsygehus, som er besluttet i regionens sygehusplan, siger sygehusdirektør Vagn Bach.

20 års udvendig drift og vedligehold
Industriens Pension, PensionDanmark, PKA og Sampension ejer bygningerne, som Region Sjælland lejer sig ind i for en periode på 20 år. OPP-modellen har blandt andet sikret, at det var muligt at finansiere byggeriet, og efter de 20 år kan regionen vælge at købe ejendommen.

OPP-konsortiet består, ud over de finansielle ejere, af MT Højgaard, der har været totalentreprenører på opførelsen af byggeriet, og i samarbejde med DEAS står de for den udvendige drift og vedligehold i de næste 20 år.

- Byggeriet understøtter Slagelse Sygehus’ og Region Sjællands høje ambitioner for patientpleje og lægger vægt på den samlede økonomi. Projektet har bevist, at der skabes unikke resultater, når offentlige og private virksomheder forener kræfterne, og i samarbejde har vi skabt de bedste betingelser for fremtidens patienter, siger Lars Olaf Larsen, afdelingsdirektør i DEAS, på vegne af OPP-konsortiet.

Projektet er afleveret til tiden, til den aftalte pris og med de bedste forudsætninger for en sikker drift og optimalt vedligehold i fremtiden.

Medindflydelse på resultatet
Udbygningen er en del af moderniseringen af Slagelse Sygehus, som er et af regionens fire akutsygehuse, og således flytter gynækologi, fødsler og børneafdeling fra Næstved til Slagelse i år. Samtidig flytter de medicinske afdelinger ud af de ældste bygninger på Slagelse Sygehus og ind i den moderne sengebygning.

Projektet er skabt i et tæt samarbejde mellem OPP-konsortiet, Slagelse Sygehus og Region Sjælland, der gennem hele processen i fællesskab har besluttet, hvordan bygningerne kunne designes og opføres, så de fremtidige omkostninger til drift og vedligeholdelse bliver så lave som muligt, og forventningerne til byggeriets udtryk og kvalitet blev indfriet.

Inden byggeriet gik i gang har læger, sygeplejersker og jordemødre haft mulighed for at give deres input til, hvordan de bedste arbejdsbetingelser og rammer for et godt patientforløb kunne skabes.

Bæredygtigt guld til projektet
Projektet har netop opnået en DGNB Guld-certificering, hvilket underbygger, at det er designet, planlagt og opført med et højt kvalitetsniveau.

DGNB er en certificeringsordning for byggerier, der vurderer bygninger ud fra økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed. Certificeringen vurderer desuden den økonomiske kvalitet i bygningens levetid, samt den miljømæssige påvirkning, den har på omgivelserne under opførelse, drift og efter endt levetid.

Derfor er opnåelsen også et klart bevis på, at bygningerne er skabt, så de understøtter og sikrer gode rammer både for patienter, medarbejdere og det omkringliggende miljø nu og i fremtiden.

Fakta
Byggeriet består af en fireetages bygning i karréform med kælder samt en bygning til fødeafsnit med fem fødestuer. Stueplan bliver for gravide, fødsler, barsel, børn og unge samt for tidligt fødte børn. 1., 2., og 3. sal bliver for medicinske patienter.

Bestiller: Region Sjælland
OPP-konsortium: MT Højgaard og DEAS (udvendig drift og vedligehold), Industriens Pension, PensionDanmark, PKA og Sampension (ejere og finansiering).
Totalentreprenør: MT Højgaard
Arkitekt: Arkitema Architects
Rådgivende ingeniør: MOE
Byggeperiode: April 2016-januar 2018

• Region Sjælland: Sygehusdirektør Vagn Bach, tlf. 30 70 88 24
• MT Højgaard: Projektdirektør Joan Clausen, tlf. 51 56 37 60
• DEAS: Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, tlf. 40 45 25 80
• Industriens Pension: Pressechef Laurits Harmer Lassen, tlf. 29 39 66 76
• PensionDanmark: Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, tlf. 20 19 92 38
• PKA: Pressechef Thomas B. Knudsen, tlf. 26 18 45 73
• Sampension: Pressechef Pia Lykke, tlf. 40 24 55 92

Boligsucces i Aalborg: Nu starter udlejningen af anden etape af Stigsborg Brygge12.2.2018 09:19pressemeddelelse

Det går så godt for CALUMs to lejeboligprojekter på Stigsborg Havnefront, at anden etape af Stigsborg Brygge nu skydes i gang med åbent hus søndag den 18. februar kl. 13-14. Over 100 beboere har allerede indtaget de første 43 lejligheder i første etape af Stigsborg Brygge og Lindholm Brygges 21 rækkehuse. Så når anden etape står indflytningsklar til 15. juni 2018, vil beboerne flytte ind i et spirende udviklingsområde med masser af liv. Hos CALUM ser man frem til at skyde udlejningen af næste etape i gang. ”De har en unik beliggenhed i første række ned til Limfjorden, og med 2-4 værelser appellerer de til en bred målgruppe, der både tæller par, børnefamilier og singler. Og så har vi lagt stor vægt på en høj kvalitet i materialer bl.a. i køkken og badeværelse. Den er generelt på linje med det, man kan forvente i en ejerbolig,” siger Jakob Axel Nielsen, direktør i CALUM. Ejendomsforvaltningsselskabet DEAS er CALUMs samarbejdspartner og varetager førstegangsudlejningen samt administration

109 nye studieboliger i Valby: Ny bydes de studerende indenfor31.1.2018 08:07pressemeddelelse

I denne uge får over 100 glade studerende nøglerne til deres nye hjem i PKAs nyopførte ejendom Poppelstykket i Valbys gamle industrikvarter ved Ny Ellebjerg Station. Udlejningen af de nye lejeboliger kom i mål på under tre måneder. Med vægt på fællesskabet Ejendommen rummer 109 etværelses lejligheder i størrelsen 35-54 m², og der er lagt vægt på at skabe gode rammer for fælleskabet mellem de studerende gennem flere fælles opholdsrum med spisekøkken, stor tagterrasse samt et hyggeligt gårdmiljø. ”Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve en ejendom med masser af liv. Der har været en stor interesse for studieboligerne, lige fra vi startede udlejningen i november. De rammer de unges ønsker om en attraktiv bolig til en fornuftig husleje på en central placering i København,” siger Lasse Rüsz, udlejningschef i DEAS, der har varetaget udlejningen og står for administration og drift samt bygherrerådgivning på vegne af PKA. ”Vi ser et stort potentiale i at investere i studieboliger med

Ny undersøgelse: Tidssvarende boliger giver tilfredse lejere, mens nyopførte ejendomme kræver øget fokus1.12.2017 08:44pressemeddelelse

DEAS, der er blandt landets førende ejendomsforvaltningsselskaber, har netop afsluttet årets store undersøgelse af tilfredsheden blandt sine boliglejere. Knap halvdelen af DEAS’ cirka 28.000 boliglejere fordelt på 665 boligudlejningsejendomme i hele landet har haft mulighed for at deltage, og cirka 40% har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen har målt boliglejernes tilfredshed med deres bolig, ejendom og med DEAS som forvalter. Den viser, at tilfredsheden blandt DEAS’ boliglejere er steget med 6 % - fra 7,1 i 2015 til 7,5 i 2017 (målt på en skala fra 0-10). ”DEAS har arbejdet med kundemålinger i mere end 20 år som en del af vores forretningstilgang. Vi arbejder hver dag for at servicere vores kunder og lejere og har siden 2014 arbejdet systematisk på at øge vores kundeorientering. Det er derfor fantastisk at se, at vores anstrengelser har båret frugt med en øget tilfredshed blandt vores lejere,” siger Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i DEAS. Boligområdet, herunder lejeloven og bo

Black Friday sætter ny rekord i danske shoppingcentre27.11.2017 12:32pressemeddelelse

I Danmark har interessen for Black Friday været i eksplosiv vækst. På bare fem år er Black Friday gået fra at være et ukendt fænomen til at blive en af årets største handelsdage. De danske shoppingcentre har ført an i denne udvikling, da de med deres store antal af butikker samlet på ét sted giver kunderne optimale forudsætninger for at få alle de gode tilbud hos de forskellige kæder og butikker. Årets Black Friday den 24. november satte igen ny rekord i det samlede besøgstal i de 16 shoppingcentre, som ejendomsforvaltningsselskabet DEAS administrerer og driver på vegne af Danica Pension. Antallet af besøgende steg i år med 7%. Sidste år endte Black Friday på en klar 1. plads over shoppingcentrenes største besøgsdage, ikke engang overgået af den store juleindkøbsdag d. 23. december. ”Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har haft stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende tager på shopping i centrene, hvor de

Ny aftale: Lærernes Pension lægger nye boligprojekter hos DEAS17.11.2017 08:11pressemeddelelse

Lærernes Pension har styrket samarbejdet med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS. Parterne har fornyet deres samarbejdsaftaler. DEAS er valgt til at varetage udlejning, administration og efterfølgende drift af selskabets boligprojekter. DEAS administrerer p.t. samlet ca. 68.000 m2 boliger for Lærernes Pension. ”Vi har valgt DEAS som forvalter af vores portefølje, fordi de tilbyder den fulde palet af ydelser, som vi har behov for. Vi har desuden gode resultater fra vores samarbejde om førstegangs-udlejning, fx af Jacobsens Have i Valby, hvor DEAS nåede i mål med fuld udlejning, inden byggeriet stod færdigt. Den slags danner solid grobund for fremtidige fælles projekter,” siger Henrik Walther Mogensen, finansdirektør i Lærernes Pension. Lærernes Pension er blandt de investorer, der satser på udvikling og opførelse af nye boligudlejningsejendomme i landets storbyer, herunder Aalborg som for tiden er i rivende udvikling. ”Vi glæder os til at styrke det tætte samarbejde med Lærernes Pension.